De Correspondent begint Engelstalige editie

Sommige stukken van De Correspondent worden al wekelijks vertaald voor een internationaal publiek, maar het platform gaat nu een serieuze poging wagen in het Engelse taalgebied. The Correspondent, een interactief journalistiek platform zonder reclame, is ook buiten Nederland een uniek initiatief, schrijven oprichters Ernst-Jan Pfauth en Rob Wijnberg.
De nieuwsbrief met Engelstalige artikelen wordt al verstuurd naar 12.000 mensen. In totaal lazen 1,1 miljoen mensen het afgelopen half jaar verstaalde stukken. “Niet zo vreemd dus dat we in de afgelopen jaren al uit meer dan tien landen de vraag kregen: zou het geen goed idee zijn internationaal te gaan?”, aldus Pfauth en Wijnberg.
Die plannen zijn dus nu serieus, stelt De Correspondent. “Dat betekent onder meer dat we een advertentievrije site willen lanceren, die mogelijk gemaakt wordt door betalende leden. Dat is de basis. Maar hoe we dat precies gaan uitvoeren, willen we eerst grondig onderzoeken.”
Can the member-supported, ad-free Dutch import De Correspondent succeed in its move into the U.S.? https://t.co/r1PDkOWlw2
— Nieman Lab (@NiemanLab) 28 maart 2017
Net als De Correspondent zal The Correspondent proberen de waan van de dag juist niet te volgen. Artikelen zullen ook hun weg vinden naar het Nederlandstalige platform.
“We kiezen de Verenigde Staten als uitvalsbasis, omdat daar ons netwerk het sterkst is, de randvoorwaarden die belangrijk zijn bij het beginnen van een onderneming erg gunstig zijn én het land in veel opzichten koploper is in digitale innovaties, stellen Pfauth en Wijnberg.
In de toekomst wordt niet uitgesloten dat het platform ook in andere taalgebieden actief wordt. Meer bij De Correspondent
Praat mee