— dinsdag 13 september 2016, 14:07 | 1 reactie, praat mee

Scriptie over journalistieke omgang met Oekraïne-referendum

Demonstranten tijdens de 'Mars van Waardigheid' in Kiev op 22 februari 2015 | Roman Pilipey / EPA

Redacties maken beperkt mankracht vrij voor berichtgeving over Europa. Dat had ook zijn uitwerking op de berichtgeving over het Oekraïnereferendum van afgelopen april, concludeert Thijn van Veghel in zijn masterscriptie voor de studie Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit.

Er is zelfs sprake van een afname van het aantal journalisten dat over Europa schrijft.

De berichtgeving is in grote lijnen objectief, maar online en niche-sites kunnen zich vaker rond het thema een persoonlijke noot veroorloven, aldus Van Veghel. Echter, “deze theorie is niet voor iedere nieuwsorganisatie van toepassing, want er zijn ook nieuwswebsites waar objectiviteit voorop staat”, stelt hij.

Brusselse politici figureerden weinig in de berichtgeving, met uitzondering van TPO, dat een reeks interviews met Europarlementariërs hield. Ook GeenStijl liet vier keer een politicus met Europese achtergrond aan het woord. In de praktijk kwamen EU-politici echter nauwelijks aan bod bij het referendumnieuws.

Ondanks dat het referendum over Oekraïne ging, werden Oekraïnse bronnen niet veel geraadpleegd.

“Zo komt er bij NU.nl geen Oekraïner aan het woord en ook bij TPO (één keer) en Telegraaf (twee keer) komt de mening van de Oekraïner nauwelijks aan bod. Daarentegen spreken vooral de NOS, NRC Handelsblad en de Correspondent veel met de inwoners uit het land dat tijdens het referendum centraal staat. Daarin valt vooral de rol van de NOS en de Correspondent op. Die hebben samen met RTL Nieuws het minst over het referendum bericht en toch spreekt een Oekraïner in 22,7% van de gevallen met de NOS en in 18,2% van de keren met de Correspondent. Van alle bronnen die de Correspondent aanhaalt is 50% een Oekraïner, terwijl dit bij de NOS 22% is.”

Van Veghel sprak verschillende journalisten, die “het bijna unaniem met elkaar eens dat er tijdens deze campagne meer gespind, gemanipuleerd en gelogen is” dan ze bij andere onderwerpen zien gebeuren. Een meerderheid van de journalisten heeft zich geërgerd aan de onwaarheden die tijdens deze campagne werden verteld, constateert Van Veghel.

Meer in Van Veghels scriptie Het referendum dat de journalistiek niet wilde [.pdf]

cop 2019

Praat mee

1 reactie

Marcel Gelauff, 13 september 2016, 15:26

Interessant onderzoek om te lezen. Dit vond ik de meest opvallende conclusie:

Wanneer de nieuwsorganisaties met elkaar worden vergeleken treft deze studie grote verschillen aan en blijkt dat de nieuwsorganisaties in drie categorieën in te delen zijn.
Ten eerste is er de groep die ongeveer even vaak een argument van voor- en tegenstanders gebruikt. Dit zijn de NOS, RTL en Telegraaf.
Vervolgens is er een tweede groep van nieuwsorganisaties waar de argumenten van de voorstanders duidelijk in het voordeel zijn. Dit zijn TPO, NU.nl, het NRC Handelsblad, de Volkskrant en de Correspondent.
Tot slot blijft GeenStijl over en dit is de enige nieuwsorganisatie waar de argumenten van de tegenstanders vaker voorkomen. Dit hoge percentage van GeenStijl compenseert de hoge percentages van de tweede groep, waardoor het beeld ontstaat dat er een evenwicht is in de argumenten die de Nederlandse media gebruiken. Terwijl een lezer van GeenStijl vrijwel alleen de argumenten van de tegenstanders meekrijgt en de lezer van de Correspondent vooral de argumenten van de voorstanders.

NOS Nieuws heeft dit jaar overigens een verslaggever aan zijn Bureau Brussel toegevoegd.


Marcel Gelauff
Hoofdredacteur NOS Nieuws

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.