Sanoma schrijft rode cijfers door verkoop SBS

Door de verkoop van de Nederlandse SBS-televisiezenders aan Talpa is Sanoma in het eerste kwartaal in de rode cijfers gedoken. Het mediaconcern moest daardoor een flinke afschrijving in de boeken zetten: 423 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar speelde het concern quitte.
Sanoma zag in het eerste kwartaal haar winst wederom verbeteren. De operationele EBIT verbeterde naar 11,4 miljoen (2016: 1,9 miljoen). Sanoma deed vooral goede zaken in thuismarkt Finland, waar al een tijd sterk op de kosten wordt gelet. Ook in Nederland en België trok de winstgevendheid aan.
De advertentie-inkomsten stonden nog wel steeds onder druk. Dat kwam onder meer doordat Pasen dit jaar niet in het eerste kwartaal viel, waardoor de paasreclame’s vooruit zijn geschoven naar het tweede kwartaal. De Belgische markt blijft daarbij ook wat achter op het gebied van advertenties.
Sanoma in Nederland en België zag haar operationele EBIT stijgen naar 9,3 miljoen euro. Dat was in het eerste kwartaal van 2016 nog 7,4 miljoen. De stijging is vooral een gevolg van ‘een goede kostenbeheersing’ die in het bijzonder de resultaten in print en online verbeterde.
De totale omzet van het concern zakte met 2,6 procent tot 343,8 miljoen euro. Meer bij ANP via NU.nl / Adformatie
Praat mee