Sanoma houdt winst in Nederland op peil met bezuinigingen

De eerste helft van dit jaar heeft Sanoma in Nederland 20 miljoen euro verdiend (voor betaling van rente en belastingen) tegenover 21 miljoen de eerste helft van 2017. Dat resultaat werd geboekt bij een lagere omzet en vooral lagere kosten, laat het bedrijf weten in het halfjaar bericht.
De kosten van de herstructurering zijn inmiddels ook in de resultaten verwerkt. Hoewel het bedrijf de verwachting zelf niet uitspreekt, zouden de resultaten later dit jaar en volgend jaar in Nederland als gevolg daarvan moeten verbeteren.
Sanoma is in Nederland bekend van onder meer Donald Duck, Libelle en Nu.nl. De onderneming heeft ook mediabedrijven in Finland en daarnaast een grote onderwijspoot in onder meer Finland, Polen en Nederland.
Dat leverde onder de streep en ongecorrigeerde winst op van 62,9 miljoen euro in het eerste halfjaar. Dit is een stijging van 14 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
De omzet daalde met 3 procent naar 624,5 miljoen euro in de eerste zes maanden van dit jaar.
In het tweede kwartaal steeg de winst van de hele groep met 45 procent naar 68 miljoen euro. Dat komt vooral door een betere omzet in de onderwijstak.
Sanoma-CEO Susan Duinhoven zegt in een toelichting: ‘In onze beide mediabedrijven is de winstgevendheid iets boven onze verwachting, ook al is sprake van lichte daling door eenmalige bate vorig jaar. Ik ben dan ook zeker tevreden met deze resultaten’.
Praat mee