Sanoma België in verzet tegen Nederlands management

Het personeel van Sanoma België komt in actie tegen de voorgenomen bezuinigingen, opgelegd door het Nederlandse management. Ze zijn SOS Sanoma Belgium gestart, een Facebookpagina waarmee het personeel en de vakbonden lezers proberen mee te krijgen in hun strijd tegen de ontslagen.
Sanoma maakte eind maart bekend 65 banen te willen schrappen. Ook moet Sanoma België op korte termijn tien procent winst halen. Volgens het personeel kan dat niet zonder drastische maatregelen en het statuut van journalist loopt gevaar, zo klinkt het.
Zo zal de directie van een magazine alleen nog een coördinerende rol behouden en worden vaste medewerkers vervangen door freelancers. “Het statuut van de schrijvende journalist, het resultaat van jaren sociaal overleg, wordt zo in één herstructurering van tafel geveegd. Als dit zich kan doorzetten bij een groot mediabedrijf in België, zal het niet lang duren voor anderen zullen volgen.”, aldus het personeel. ook de onafhankelijkheid van de journalist verdwijnt, want ze zullen ook worden ingezet op zogenaamde native advertising, of artikels die in samenspraak met de adverteerder geschreven worden.
Sanoma-CEO Henk Scheenstra meldt in De Morgen dat hij achter het principe van de kernredacties blijft staan. “Dit model wordt al bij andere mediabedrijven, waaronder Sanoma in Nederland, succesvol toegepast, en we bekijken met de vakbonden hoe we dit naar België kunnen vertalen.”
Dat de onafhankelijkheid in het gedrang komt, wil de CEO niet horen. “Het garanderen van de hoogstaande kwaliteit van onze bladen is onze eerste zorg, alsook het garanderen van een duurzame lokale verankering in België.”
Praat mee