RvdJ doet fors meer zaken af in vereenvoudigde procedure; stijging klachten tegen regionale dagbladen
Het aantal zaken dat door de Raad voor de Journalistiek (RvdJ) wordt afgedaan in een zogenoemde ‘vereenvoudigde procedure’ is in 2021 meer dan verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden. In het afgelopen jaar beoordeelde de Raad op deze manier dertig zaken. Twee jaar eerder waren dat er nog veertien.
De vereenvoudigde procedure is bedoeld voor zaken die zo duidelijk in elkaar steken dat de uitkomst bij voorbaat al vaststaat. In dergelijke zaken behandelen de (vice)voorzitter en secretaris klachten op formele gronden, zoals onbevoegdheid van de Raad, het ontbreken van een rechtstreeks belang van de klager of te late indiening. Daarnaast kunnen de (vice)voorzitter en secretaris ook concluderen dat een klacht ‘evident ongegrond’ is.
De procedure is in 2010 het leven geroepen om tijd te besparen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de RvdJ laagdrempelig en toegankelijk blijft. Conclusies in deze vereenvoudigde procedure worden niet gepubliceerd.
Aanzienlijk meer klachten tegen regionale dagbladen
De RvdJ meldt de stijging in zijn jaarverslag over 2021. Daarin meldt de Raad ook een daling van het totale aantal klachten, in vergelijking met 2020. In 2021 ontving de RvdJ in totaal 82 klachten, waarvan er 59 in behandeling zijn genomen. Dat is vergelijkbaar met het niveau van twee jaar eerder.
Van de 59 zaken die in behandeling werden genomen, kwam de Raad in 52 gevallen tot een conclusie. In 43 procent van de gevallen gaf de RvdJ de journalisten of media waartegen een klacht was ingediend gelijk. In totaal werden 33 verschillende media gedaagd. Het aantal klachten tegen landelijke publieke omroepen daalde naar 11 procent, terwijl 49 procent van de klachten zich richtte tegen regionale dagbladen. Van alle klachten ging 19 procent over de landelijke dagbladen.
Praat mee