— vrijdag 25 november 2022, 16:02 | 0 reacties, praat mee

Ruim 1300 journalisten tekenen petitie koopkracht: ‘gierende inflatie vraagt om tegemoetkoming’

Friso Bos, journalist Noord-Hollands Dagblad en lid van het NVJ-beleidsteam werkvoorwaarden, overhandigde namens 1.322 journalisten de petitie aan Peter Stadhouders, directeur van de Mediafederatie. - © Dingena Mol

De NVJ-petitie om zzp’ers in de mediasector en werknemers in de uitgeefbranche te compenseren voor de hoge inflatie is binnen tien dagen door ruim 1300 journalisten ondertekend. In haar petitie roept de NVJ op tot een compensatie van 750 euro bruto voor werknemers in de uitgeverijsector en een tariefverhoging van 7 procent voor freelancers bij alle mediaorganisaties. Gistermiddag werd de petitie overhandigd aan Peter Stadhouders, directeur van de Mediafederatie. Laatste wijziging: 25 november 2022, 16:29

Friso Bos, journalist Noord-Hollands Dagblad en lid van het NVJ-beleidsteam werkvoorwaarden, overhandigde namens 1.322 journalisten de petitie aan Stadhouders. ‘Sommige omroepen zijn al uit zichzelf gekomen met een koopkrachtcompensatie’, liet Bos de directeur van de Mediafederatie weten, ‘maar de grote uitgeverijbedrijven blijven achter. De mensen in vaste dienst én de freelancers ervaren daardoor een gevoel van onzekerheid. En dat is killing.’

Uitgeverijsector geeft niet thuis
‘De boodschap is duidelijk: de gierende inflatie vraagt om een tegemoetkoming voor alle werkenden in de journalistiek’, laat Milen van Boldrik, secretaris Freelancers van de NVJ, weten. De landelijke en regionale publieke omroepen, Talpa, RTL, Villamedia en Follow the Money compenseren stuk voor stuk hun werknemers voor de gestegen energiekosten en hoge inflatie. De uitgeverijsector geeft echter niet thuis. ‘Uitgevers zeggen wel maatregelen te treffen, zoals budgetcoaches’, licht Van Boldrik toe, ‘maar wij hebben duidelijk aangegeven dat wij geen genoegen nemen met een budgetcoach als oplossing. We willen graag met de werkgevers in gesprek om afspraken te maken over een reële koopkrachtcompensatie.’

Volgens de NVJ is er ook ruimte voor een compensatieregeling bij de grote mediaorganisaties. Mediahuis behaalde in 2021 een nettowinst van 117 miljoen euro en DPG Media van 228 miljoen euro. ‘De komende periode blijven we ons inzetten totdat de koopkrachtcompensatie is gerealiseerd’, zegt NVJ-secretaris Paul Teixeira. ‘De overhandiging van de petitie is voor ons pas de start om ons doel te bereiken.’

Bekijk meer van

Petitie NVJ NVJ

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.