RTL’s Bright verdubbelt aantal abonnees op YouTube in één jaar

Technologiesite Bright, onderdeel van RTL Nieuws, heeft in één jaar het aantal abonnees op hun YouTube-kanaal verdubbeld naar 200 duizend. In september 2019 stond de teller nog op de helft. Ook wordt deze week de tweeduizendste video gepubliceerd.
Met het behalen van de mijlpaal geeft Bright nog wat meer statistieken: in totaal werden video’s 55 miljoen keer bekeken; een op de tien gebruikers komt uit België.
Een derde van de kijkers is 24 jaar of jonger, veertig procent is tussen 25-44 jaar en de rest is 45 jaar of ouder.
“We hebben al sinds 2007 (!) een YouTube-kanaal met Bright. We gebruikten dat eerst vooral als videoserver. Sinds voorjaar 2018 zijn we echt werk gaan maken van het kanaal zelf. Dagelijks video’s uploaden, meer focus in de onderwerpen en goed letten op hoe de YouTube-algoritmes werken. Die aanpak wierp zijn vruchten af”, aldus de redactie.
Het zelfstandige succes contrasteert met de plannen van RTL Nederland om alle inhoud van het bedrijf (dat wil zeggen, RTL Z, RTL Nieuws, Bright, Boulevard et cetera) straks op het domein rtl.nl samen te brengen. Bright.nl werd eerder dit jaar al in RTL Nieuws geschoven, maar ook RTL Nieuws als zelfstandige site verdwijnt in de plannen.
Villamedia-redacteur Nick Kivits vindt deze strategie riskant: sterke individuele merken verwateren en door alles te concentreren zijn er minder plekken om gericht advertenties te verkopen.
Eenzelfde project bij het Amerikaanse Vice Media, waarbij individuele merken werden geofferd voor één kiosk op vice.com kostte het bedrijf veel bezoek.
Praat mee