word actief nvj klein

— donderdag 6 augustus 2020, 08:51 | 0 reacties, praat mee

RTL’s Bright verdubbelt aantal abonnees op YouTube in één jaar

Een eigen plan trekken kan lonen, blijkt uit de verdubbeling van Brights abonnee-aantallen op YouTube.

Technologiesite Bright, onderdeel van RTL Nieuws, heeft in één jaar het aantal abonnees op hun YouTube-kanaal verdubbeld naar 200 duizend. In september 2019 stond de teller nog op de helft. Ook wordt deze week de tweeduizendste video gepubliceerd. Laatste wijziging: 6 augustus 2020, 08:55

Met het behalen van de mijlpaal geeft Bright nog wat meer statistieken: in totaal werden video’s 55 miljoen keer bekeken; een op de tien gebruikers komt uit België.

Een derde van de kijkers is 24 jaar of jonger, veertig procent is tussen 25-44 jaar en de rest is 45 jaar of ouder.

“We hebben al sinds 2007 (!) een YouTube-kanaal met Bright. We gebruikten dat eerst vooral als videoserver. Sinds voorjaar 2018 zijn we echt werk gaan maken van het kanaal zelf. Dagelijks video’s uploaden, meer focus in de onderwerpen en goed letten op hoe de YouTube-algoritmes werken. Die aanpak wierp zijn vruchten af”, aldus de redactie.

Het zelfstandige succes contrasteert met de plannen van RTL Nederland om alle inhoud van het bedrijf (dat wil zeggen, RTL Z, RTL Nieuws, Bright, Boulevard et cetera) straks op het domein rtl.nl samen te brengen. Bright.nl werd eerder dit jaar al in RTL Nieuws geschoven, maar ook RTL Nieuws als zelfstandige site verdwijnt in de plannen.

Villamedia-redacteur Nick Kivits vindt deze strategie riskant: sterke individuele merken verwateren en door alles te concentreren zijn er minder plekken om gericht advertenties te verkopen.

Eenzelfde project bij het Amerikaanse Vice Media, waarbij individuele merken werden geofferd voor één kiosk op vice.com kostte het bedrijf veel bezoek.

Bekijk meer van

RTL Nieuws RTL Nederland Bright

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.