— vrijdag 14 augustus 2015, 16:16 | 0 reacties, praat mee

RTL Z zoekt kijkers die nadenken

© Truus van Gog

RTL Z verandert per 7 september van televisiezender voor financieel nieuws naar een platform voor de hoger opgeleide en ondernemende Nederlander. RTL nam zo’n 35 journalisten extra aan om online en op televisie ‘inspiratie te bieden aan de groep AB1 20-49 jaar’.

Perry Feenstra, chef economie bij RTL, glimt als hij over het nieuwe RTL Z praat. ‘Het is toch fantastisch als je de kans krijgt zo’n nieuw journalistiek product mee te mogen opzetten.’ De afgelopen weken heeft hij zo’n 35 journalisten aangenomen die samen met de bestaande ploeg van RTL Z (ongeveer 25 mensen) de financiële zender gaan ombouwen tot een platform voor de ‘ondernemende Nederlander’.

Feenstra: ‘Wij zien daar een gat in de markt. De hoger opgeleide man en vrouw die overdag het nieuws online volgt en ’s avonds tijd heeft voor verdieping. Mensen die feiten willen en minder opinie. Ook mensen die geïnspireerd willen worden. Ze willen informatie waar ze wat mee kunnen in hun zakelijke of privéleven. Wij willen ze dat geven. Dus geen analyses van de politieke verhoudingen in Den Haag maar wel een uitleg over de gevolgen van een politieke beslissing.’

RTL Z gaat vooral door-de-week aan de slag. In het weekeinde en ’s nachts zijn er herhalingen en gesponsorde programma’s van derden. Door-de-week ligt de nadruk overdag op online. Daar wordt niet alleen het nieuws gevolgd, maar worden ook tips en duiding bij het nieuws gegeven. Er is extra aandacht voor onderwerpen als leiderschap, managementstijl en technologie. Feenstra: ‘De meeste mensen gebruiken niet veel meer dan drie apps vaak. Wij willen binnen onze doelgroep tot die drie gaan behoren.’

Op televisie wordt overdag, vanaf half negen ’s ochtends, het financiële nieuws gevolgd zoals nu op RTL Z, maar dan aangevuld met de speerpunten die ook online gelden. Feenstra: ‘En ondanks de focus op ondernemende mensen, blijven we ook een algemene nieuwszender. Dus bij groot nieuws kunnen we direct live en gooien we de programmering om. De persconferentie van burgemeester Spies, na het ongeluk in Alphen aan den Rijn, zenden we als het even kan live uit.’

’s Avonds is de televisie aan de beurt en doet online een stapje terug. Feenstra: ‘Het idee is dat de mensen dan thuis zijn en de televisie willen gebruiken voor de verdieping’. ­

RTL Z begint dan, met van zes tot half negen, de nieuwsshow ‘Z Today’. In een RTL Boulevard-achtige setting wordt het nieuws van die dag behandeld. Vaste ‘deskundigen’ zijn Mirjam van den Broeke (Quote), Eric Smit (Follow the Money), Vincent Evers (trendwatcher) en Mathijs Bouman (RTL).
Daarna is er ruimte voor aangekochte documentaires, met een hoog ‘National Geographic-gehalte’.

Om half tien presenteert Paul van Liempt de talkshow ‘Van Liempt Live’. In de studio van RTL Nieuws in Hilversum interviewt hij een uur lang, zonder publiek, gasten die de kijker opnieuw moeten ‘inspireren’.

Feenstra: ‘Wij willen andere onderwerpen bieden dan de andere talkshows. Het mag de kijker best intellectueel uitdagen. Dus liever een medicus die het nieuwe medicijn tegen kanker toelicht dan iemand die al de hele dag in het nieuws is en daar ’s avonds bij ons nog eens op terugkijkt.’

Na Van Liempt volgt van half elf tot half twaalf een ander eigen programma, steeds met als doel de kijker op weg te helpen. Op maandag is dat ‘Bright TV’ over technologie, dinsdag ‘Money Talks’, woensdag ‘Toekomstmakers’, donderdag ‘Dunk: Opinie zonder Omweg’ (daarin poneert Roderik Veelo een stelling, die voortkomt uit zijn eigen verbazing of ergernis en onderzoekt vervolgens de feiten) en vrijdag een ondernemersprogramma.In de late avond biedt RTL Z ook nog Ted Talk-achtige lezingen met ‘Z Talks’.

De meeste programma’s op RTL Z worden gemaakt door de nieuwsredactie van RTL. Hoofdredacteur Harm Taselaar: ‘Voor ons is dit een nieuw soort samenwerking binnen RTL. Tot nu toe overlegden we alleen met de hoogste baas over de hoofdlijnen van wat we doen. Nu is het zenderdirecteur Marco Louwerens die als het ware de journalistieke programma’s bij ons bestelt. Daarmee zijn we een soort van interne leverancier geworden.’

RTL Z krijgt drie jaar om zichzelf te bewijzen. Taselaar is optimistisch over de kansen van de nieuwe aanpak. ‘Omdat we een niche willen bedienen en dus niet iedereen hoeven te bereiken. En het is een niche waar nog niet veel voor wordt gemaakt, de ondernemende mens. Plus, we beginnen zowel online als op televisie. Als RTL alleen televisie had willen opzetten, dan had ik het ze afgeraden.’ Taselaar ziet over de volle breedte dat het kijken naar televisie minder wordt terwijl online groeit. ‘Kijk maar eens naar jezelf. Mensen kijken meer op hun mobiel of tablet dan naar televisie. Het is onze uitdaging voor de komende jaren om ze ook online te gaan bedienen en er ook nog geld aan te verdienen.’

Bij RTL Z zijn de voortekenen gunstig, constateert Feenstra. ‘Wij willen een groep bereiken die ook graag wordt bereikt door adverteerders. Die zijn zeer geïnteresseerd in onze plannen.’

Het hele platform blijft gratis voor de gebruiker. ‘Althans in het begin. Je kunt tegenwoordig niet veel verder dan een jaar vooruit kijken’, zegt Taselaar. ‘We hebben een betaald model wel overwogen. Maar mensen weten nog niet wat ze krijgen. Gaan ze er dan voor betalen? Aan de andere kant, als ze aan gratis zijn gewend, wordt betalen misschien weer moeilijker. Voorlopig gaan we eerst het bereik opbouwen.’

Alle programma’s van RTL Nieuws worden journalistiek onafhankelijk gemaakt en vallen onder het redactiestatuut van RTL Nieuws. Met het huidige RTL Z is al ervaring opgedaan in de samenwerking met commerciële partijen. Feenstra: ‘Dat is maar zeer beperkt mogelijk. De regel is bijvoorbeeld dat sponsoren niet in het programma aan bod komen. Als wij naar het ABN Amro Tennistoernooi gaan omdat de bank dat betaalt, dan gaan we daar geen analist van het bedrijf aan het woord laten. Dan wordt het op televisie al snel een toneelstukje en dat willen we niet. Wij zullen in zijn algemeenheid nooit verhullen wie de afzender is. Onze journalistieke onafhankelijkheid is ons veel waard. Als we samenwerken met bedrijven, dan evalueren we dat en als het niet goed was, dan doen we het niet meer.’

RTL Z start ambitieus, maar er blijft altijd wat te wensen over. Feenstra: ‘De apps zijn bij de start vrij basic en worden later uitgebreid met extra functionaliteiten. En op televisie beginnen we pas ’s ochtends om half negen. Dan zitten de meeste mensen al op hun werk. Maar eerder lukt nu nog niet.’ Ook wil Feenstra, als de zaak eenmaal loopt, zijn redacteuren meer laten jagen op eigen nieuws. ‘Met ons netwerk en onze specialisten moet dat kunnen.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.