— donderdag 23 februari 2017, 10:19 | 0 reacties, praat mee

Reuters doet voorspellingen voor journalistiek 2017

Reuters heeft het jaarlijkse rapport uitgebracht met voorspellingen en trendsignalering rond journalistiek, media en technologie voor 2017. Het lockscreen van de telefoon wordt belangrijker en tegelijk zal bepaalde inhoud vaker via een regulier televisiescherm worden geconsumeerd, voorspelt Reuters. Laatste wijziging: 23 februari 2017, 10:36

Dat laatste komt omdat slimme televisies de laatste tijd daadwerkelijk iets slimmer zijn geworden en inhoud van internet makkelijker vanaf de bank bekeken kan worden. Nieuwere versies van mobiele besturingssystemen van Apple en Android zijn in staat om ‘rich media’(dat wil zeggen, grafieken, foto’s en soms ook video) op het lockscreen van de telefoon te tonen.

Het lockscreen wordt dit jaar sowieso steeds vaker ‘de poort’ om inhoud te ontsluiten, luidt de voorspelling. Reuters erkent dat die gedachte bepaald niet nieuw is, maar stelt dat de techniek die belofte nu ook kan inlossen. “Het is waarschijnlijk dat de mobiele notificatie-platformen van Android en Apple net zo belangrijk zullen worden voor het ontdekken van nieuws als Facebook Instant Articles, Facebook Messenger,  Google AMP en Snapchat Discover”, aldus Reuters.

Facebook en Google, de ‘grote twee’, blijven het meest profiteren van reclame rond nieuws. Reuters vergeleek de omzet van het derde kwartaal van 2015 met dat van 2016. Google zag een groei van 54 procent (1,6 miljard dollar) en Facebook 45 procent groei (1,3 miljard dollar). “Everyone else” harkte in datzelfde jaar een magere 1 procent omzetgroei bij elkaar - goed voor 40 miljoen dollar.

Andere voorspellingen uit het rapport zijn groeiende ergernis bij uitgevers over Facebook Live, als blijkt dat de investeringen moeilijk terug te verdienen blijken. Meer uitgevers werpen registratiemuren op en sturen aan op personalisering. Spraakbesturing op mobiel en desktop blijft groeien en burgers en overheden vechten over afkalvende privacy.

Minder verrassend zijn de voorspellingen dat ook dit jaar in het teken zal staan van reorganisaties, ontslagrondes en kranten in de Verenigde Staten en Europa hun deuren sluiten, afslanken of papier inruilen voor een online only-bestaan.

Politici zullen vaker direct via sociale media met hun achterban praten, waarbij journalisten worden omzeild. De diverse initiatieven van uitgevers en kranten om nepnieuws te ontmaskeren zullen volgens Reuters het dalende vertrouwen in de nieuwsmedia niet weten te keren.

Het volledige rapport Journalism, Media and Technology: Trends & Predictions 2017 is gratis aan te vragen via de Reuters-website.

Bekijk meer van

Reuters

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.