Reuters doet voorspellingen voor journalistiek 2017
Reuters heeft het jaarlijkse rapport uitgebracht met voorspellingen en trendsignalering rond journalistiek, media en technologie voor 2017. Het lockscreen van de telefoon wordt belangrijker en tegelijk zal bepaalde inhoud vaker via een regulier televisiescherm worden geconsumeerd, voorspelt Reuters.
Dat laatste komt omdat slimme televisies de laatste tijd daadwerkelijk iets slimmer zijn geworden en inhoud van internet makkelijker vanaf de bank bekeken kan worden. Nieuwere versies van mobiele besturingssystemen van Apple en Android zijn in staat om ‘rich media’(dat wil zeggen, grafieken, foto’s en soms ook video) op het lockscreen van de telefoon te tonen.
Het lockscreen wordt dit jaar sowieso steeds vaker ‘de poort’ om inhoud te ontsluiten, luidt de voorspelling. Reuters erkent dat die gedachte bepaald niet nieuw is, maar stelt dat de techniek die belofte nu ook kan inlossen. “Het is waarschijnlijk dat de mobiele notificatie-platformen van Android en Apple net zo belangrijk zullen worden voor het ontdekken van nieuws als Facebook Instant Articles, Facebook Messenger, Google AMP en Snapchat Discover”, aldus Reuters.
Facebook en Google, de ‘grote twee’, blijven het meest profiteren van reclame rond nieuws. Reuters vergeleek de omzet van het derde kwartaal van 2015 met dat van 2016. Google zag een groei van 54 procent (1,6 miljard dollar) en Facebook 45 procent groei (1,3 miljard dollar). “Everyone else” harkte in datzelfde jaar een magere 1 procent omzetgroei bij elkaar - goed voor 40 miljoen dollar.
Andere voorspellingen uit het rapport zijn groeiende ergernis bij uitgevers over Facebook Live, als blijkt dat de investeringen moeilijk terug te verdienen blijken. Meer uitgevers werpen registratiemuren op en sturen aan op personalisering. Spraakbesturing op mobiel en desktop blijft groeien en burgers en overheden vechten over afkalvende privacy.
Minder verrassend zijn de voorspellingen dat ook dit jaar in het teken zal staan van reorganisaties, ontslagrondes en kranten in de Verenigde Staten en Europa hun deuren sluiten, afslanken of papier inruilen voor een online only-bestaan.
Politici zullen vaker direct via sociale media met hun achterban praten, waarbij journalisten worden omzeild. De diverse initiatieven van uitgevers en kranten om nepnieuws te ontmaskeren zullen volgens Reuters het dalende vertrouwen in de nieuwsmedia niet weten te keren.
Het volledige rapport Journalism, Media and Technology: Trends & Predictions 2017 is gratis aan te vragen via de Reuters-website.
Praat mee