website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Reuters biedt een kijkje in de nieuwskeuken

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in Innovatie op woensdag 24 april 2019, 12:00

Nieuws Voor het eerst in de geschiedenis van het 168 jaar oude persbureau geeft Reuters een kijkje in de digitale nieuwskeuken. Wie zich registreert, kan tijdelijk gratis rondkijken op het mediaplatform Reuters Connect. Offer is wel dat je nadien gebeld kunt worden door een verkoper met de vraag of je een abonnement wilt.

De persdienst noemt geen bedragen, maar er zijn verschillende instapmodellen. Nee zeggen tegen het aanbod daarentegen is ook weer vrij simpel. Al met al is het een aardige mogelijkheid eens achter de schermen te kijken. Het aanbod voor een gratis weekje geldt rond het tweejarige bestaan van Reuters Connect, half mei.

Wat Reuters precies doet is normaal voor niet-abonnees alleen maar op hoofdlijnen te zien via reuters.com. Uitgeverijen, omroepen en andere mediabedrijven met een contract krijgen toegang tot het besloten deel van Reuters, waar onder meer foto’s, (archief)beelden, en infografieken aangeschaft kunnen worden.

“Reuters Connect moet het werk van journalisten vergemakkelijken,” vertelt Haris Agha, Reuters Global Head of Product Customer Experience, via videoconferencing. “Het is dan ook compleet gemaakt op basis van feedback van mediabedrijven. Daarbij houden we ook rekening met de verschillen tussen klanten. Een Chinese zender wil waarschijnlijk andere items dan een omroep in New York. Klanten kunnen bijvoorbeeld ook zien in welk gebied welke items populair zijn. “

Reuters omschrijft Reuters Connect zelf als “‘s werelds grootste redactionele marktplaats”. Bij de start van het platform twee jaar geleden waren er dertien miljoen items in allerlei talen over allerlei onderwerpen te vinden. “Nu zijn dat er al meer dan zestien miljoen. En dat aantal groeit nog elke dag.” Het gaat dan onder andere om archiefbeelden, video, foto’s, breaking news en infografieken. Volgens Reuters is het voor het eerst dat er zo veel content op een plek te vinden is.

En die content is inmiddels niet alleen afkomstig van Reuters, maar ook van 36 partners, meldt Agha. Ook nieuwsorganisaties als de BBC, USA Today, National Geographic, Africa 24 Media en Red Bull leveren content aan Reuters Connect.

Puntensysteem
Met Reuters Connect laat persbureau Reuters het klassieke verdienmodel van een persbureau, waarbij de klant een (meerjarig) contract afsluit en onbeperkt materiaal kan gebruiken, deels los. Er worden nog steeds twee- of driejarige contracten afgesloten, maar er wordt nu gewerkt met een puntensysteem dat per kwartaal opgewaardeerd kan worden. Volgens Reuters voegt dat systeem een niveau van flexibiliteit toe dat nooit eerder bestond.

Prijzen variëren: grote uitgevers betalen meer dan kleine mediabedrijven. Elk item vertegenwoordigt een bepaalde waarde en organisaties kunnen zelf aangeven waar ze die punten aan willen besteden. “Heb je archiefbeelden nodig, dan koop je die en wil je alleen maar sportbeelden hebben dan spendeer je daar je punten aan.”

In de nabije toekomst probeert Reuters Connect klanten niet alleen alle content over een onderwerp in een overzicht te tonen, maar vooral zaken naar voren te brengen die gebruikers nog niet op de radar hebben.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.