Reformatorisch Dagblad plaatst ‘crowdfundadvertentie’ zoenende mannen niet
De crowdfundactie waarmee activisten een foto van twee zoenende mannen in het Reformatorisch Dagblad wilden zien te krijgen, gaat geen advertentie opleveren in de krant. Dat heeft het Reformatorisch Dagblad besloten. De activisten startten hun crowdfundactie nadat het Reformatorisch Dagblad eind maart een flyer verspreidde die zich uitsprak tegen een reclame van Suit Supply, waarop twee zoenende mannen te zien waren. De flyer werd als advertentiebijlage met de krant meegestuurd in een oplage van 40.000 exemplaren.
Naar aanleiding van de crowdfundactie zijn twee vertegenwoordigers van het Reformatorisch Dagblad in gesprek gegaan met activist Jasper Klapwijk, die de actie gestart was. Hij spreekt tegenover het ANP van een goed gesprek. Maar, stelt de krant: “Tijdens het gesprek bleek al dat we het niet eens zullen worden, maar dat we wel een gedeeld belang hebben: dat er binnen de reformatorische gezindte meer aandacht moet zijn voor homo’s en lesbiennes die uit de kast willen komen”. In welke vorm dat in het Reformatorisch Dagblad tot uiting kan komen, is onderwerp van een later gesprek.
De flyer die het Reformatorisch Dagblad eind mei als advertentiebijlage meezond, kwam de krant op veel kritiek te staan. De advertentie werd ingekocht door actiegroep Gezin in Gevaar. “Als redactie hebben wij uiteraard een mening over homoseksualiteit en relaties”, stelde hoofdredacteur Steef de Bruijn destijds in een reactie. “Ik kan mij wel verplaatsen in de waarden van deze beweging op het punt van homoseksualiteit.” Hij gaf daarbij aan dat zijn krant soms advertentiebijlagen weigert als deze in strijd zijn met het advertentiebeleid. De Bruijn: “Dat was bij deze flyer niet het geval.”
Praat mee