Reformatorisch Dagblad brengt scholieren mediawijsheid bij met journalistieke escaperoom

Een journalistieke escaperoom. Zo laat de RDxperience van het Reformatorisch Dagblad zich nog wel het best omschrijven. Sinds begin van dit schooljaar kunnen scholieren bij een bezoek aan het Apeldoornse kantoor van de krant zelf leren wat kwaliteitsjournalistiek is. Het doel van de escaperoom is tweeledig: aan de ene kant moet het spel scholieren meer mediawijs maken, aan de andere kant moet het de waarde van christelijke journalistiek te laten zien.
‘We merkten dat veel docenten worstelen met het onderwerp nieuwswijsheid. Ze zoeken naar manieren waarop ze leerlingen goed kunnen leren hoe ze onderscheid kunnen maken tussen wat goede feitelijke journalistiek is en wat niet’, vertelt projectleider Fennand van Vliet. ‘Uit die behoefte is RDxperience ontstaan. Je kunt jongeren wel vertellen over nieuwswijsheid, maar daar leren ze weinig van. Ervaringen onthouden ze veel beter.’
Met RDxperience richt het Reformatorisch Dagblad zich op leerlingen uit vmbo 4 en havo 3. Van Vliet benadrukt dat, anders dan bij een reguliere escaperoom, de jongeren bij RDxperience niet daadwerkelijk worden opgesloten. ‘Ze krijgen een bericht te lezen en gaan tijdens het spel op zoek naar wat waarheid is. Dat doen ze door zelf te onderzoeken, hoor en wederhoor te plegen en feiten te checken.’
Wekelijkse bezoeken
Het journalistieke spel wordt volgens Van Vliet goed bezocht. Sinds RDxperience begin dit schooljaar de deuren opende, komen er wekelijks klassen op bezoek. Dat bezoek bestaat naast de escaperoom ook uit het houden van een fictieve redactievergadering en een bezoek aan de newsroom van het Reformatorisch Dagblad.
Wanneer de leerlingen naar huis gaan, hebben ze geleerd dat ze niet alle informatie gelijk voor lief moeten nemen. Ze leren daarnaast niet alleen beter onderscheid maken tussen feitelijke journalistiek en nepnieuws, maar hebben volgens Van Vliet ook geleerd dat puur objectieve journalistiek niet bestaat. ‘Achter elk nieuwsbericht zit een bepaalde visie. Dat is ook bij ons zo. Wij werken vanuit de christelijke waarden.’ Andere media hebben een andere levensvisie. Van Vliet: ‘Dat is voor jongeren ook belangrijk om te weten.’
Praat mee