Reddit legt politieke adverteerders aan de ketting: transparantie voorop

De Amerikaanse sociale nieuwswebsite Reddit scherpt met de aanstaande presidentsverkiezingen het beleid aan rond politieke advertenties. Elke advertentie wordt handmatig gecontroleerd op inhoud en boodschap. Van elke politieke advertentie wordt bovendien openbaar gemaakt wie de adverteerder is, wie ze willen bereiken, hoeveel keer de advertentie is vertoond en hoeveel geld aan de campagne wordt besteed.
Reddit accepteert overigens alleen advertenties rond de Amerikaanse politiek, en dan alleen voor de landelijke kandidaten. Het verplicht adverteerders rechtstreeks met het sales team van de site te spreken en Reddit zal elke nieuwe advertentie vermelden in een speciale nieuw te lanceren subreddit, om transparantie te vergroten.
De adverteerder moet bovendien instemmen dat elke advertentie daar 24 uur open staat voor commentaar. Reddit hoopt dat adverteerders in discussie gaan met bezoekers.
“We geloven dat we het ecosysteem van Reddit zo beter bedienen, door belangrijke gesprekken aan te moedigen, onze gebruikers in staat te stellen feedback te leveren op politieke advertenties en zo onze gemeenschap te beschermen tegen ongepaste politieke advertenties, kwaadwillenden en desinformatie”, stelt Reddit.
De afgekondigde regels steken schril af tegen keuzes die Facebook heeft gemaakt, door politieke advertenties ongemoeid te laten. Twitter besloot zich helemaal niet aan politieke advertenties te branden en ze helemaal te weren.
Praat mee