data als kans

— vrijdag 10 januari 2020, 08:51 | 0 reacties, praat mee

Facebook gaat niet optreden tegen feitelijke onjuistheden in politieke reclames

© Foto: Reuters / Dado Ruvic

Na een discussie die maanden duurde, heeft Facebook besloten toch niet op tegen feitelijke onjuistheden in politieke advertenties. Het sociale netwerk heeft overwogen om de opties voor het ‘targetten’ van advertenties te beperken in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van later dit jaar. Laatste wijziging: 10 januari 2020, 08:52

Na gesprekken met politieke groepen, non-profitorganisaties en verkiezingscomités van de Democratische en Republikeinse partij concludeert Facebook echter dat het sociale netwerk voor deze partijen een te belangrijk middel is.

Dat meldt de NOS. Met targetten biedt Facebook adverteerders de optie om aan te geven voor welke doelgroep hun reclame is bedoeld. Daarmee kunnen ze heel gericht een doelgroep selecteren. Daardoor kan aan kleine groepen onjuiste informatie voorgeschoteld worden die het grote publiek niet bereikt, waardoor de informatie ook geen tegenspraak vindt.

Interne en externe kritiek
Vanuit de Amerikaanse politiek én vanuit Facebook zelf ontstond in het laatste kwartaal van 2019 druk om dat wel te doen. Onder andere toen een groep van 250 Facebook-medewerkers eind oktober in een open brief kritiek uitte op het beleid niet op te treden. Twitter en Google nemen wel maatregelen tegen onjuiste informatie in politieke advertenties. Google perkt de targetting-opties in en Twitter weert de advertenties helemaal.

Bekijk meer van

Facebook

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.