word studentlid

— vrijdag 8 januari 2016, 20:46 | 0 reacties, praat mee

Redactie Elsevier vol vragen over overname

Redactie Elsevier vol vragen over overname

De redactieraad van weekblad Elsevier heeft nog tal van vragen over de voorgenomen overname van het magazine door uitgever New Skool Media. De redactie vraagt zich bijvoorbeeld af hoe financieel stabiel New Skool Media is. Ook de eis van de huidige eigenaar Relx dat de naam van Elsevier dient te veranderen, is voor de redactie nog geen gelopen koers. Dat laat voorzitter Ron Kosterman van de redactieraad desgevraagd weten. Laatste wijziging: 14 januari 2016, 10:21

New Skool Media maakte vandaag bekend Elsevier en een aantal andere uitgeefactiviteiten te willen overnemen. Daarbij is afgesproken dat de naam Elsevier minimaal 4 en maximaal 8 jaar nog op de cover mag prijken.

Voor de redactie van Elsevier is dat al ‘gewonnen ruimte’ ten opzichte van het eerdere standpunt van de huidige directie dat de naam sneller moest verdwijnen. Relx vreest voor verwarring met andere activiteiten van het concern. ’ Kosterman: ‘We hebben gevraagd waar die vrees uit blijkt. Als we de antwoorden hebben, betrekken we dat bij onze adviezen over de overname’.

Voor Rob Koghee, directeur bij New Skool Media, is de naamgeving van Elsevier geen issue. ‘Als we de naam hadden willen houden, dan hadden we het niet kunnen kopen’. Bij de prijsbesprekingen heeft het daarom nooit een rol gespeeld. ‘Er was geen keuze tussen kopen met of zonder de naam.’

Wat Koghee betreft kiest de redactie straks een nieuwe naam. ‘Ik vind het minder belangrijk. Er zijn in het verleden wel meer media veranderd van naam zonder problemen. Natuurlijk moet het een goede naam zijn en laten we ons adviseren. Maar ik heb nog geen enkele naam in gedachte. Het wordt zeker geen Elsevijf en EW heeft niet direct mijn voorkeur. Maar als dat het beste blijkt, is dat het beste.’

Voor Koghee en zijn zakenpartner Cor Jan Willig is het verwerven van Elsevier en de overige activiteiten een buitenkans. ‘Ik zit dertig jaar in uitgeefland en er komt niet vaak een kans voorbij om zo’n mooie titel over te nemen. Als het dan ook zakelijk een prima deal is, dan moet je dat doen.’

Over de overnameprijs worden geen mededelingen gedaan. Elsevier heeft een omzet van ongeveer 35 miljoen euro per jaar en is winstgevend. New Skool Media, dat sinds anderhalf jaar bestaat, heeft een omzet van iets meer dan 30 miljoen euro per jaar. Vorig jaar was er een ebita (winst voor afschrijving, rente en belastingen) van iets meer dan 3 miljoen euro en een netto winst van 1,1 miljoen euro.

Het daarmee opgebouwde eigen vermogen en een lening van de bank maken het mogelijk de overname te doen. Koghee: ‘Het is helemaal niet ingewikkeld. We bankieren gewoon bij de Rabobank. We gaan Elsevier ook niet financieel leeghalen. We gaan juist investeren. Dat hebben we met de titels die we van Sanoma hebben gekocht ook gedaan.’

De overige activiteiten van Elsevier sluiten mooi aan bij wat New Skool Media al heeft, niche-titels. Elsevier is eigenlijk een beetje het buitenbeentje. Maar een gezond buitenbeentje. Koghee: ‘De oplage is redelijk stabiel op 80.000 exemplaren. We gaan samen met de redactie kijken hoe we kunnen investeren, In online video met name en als er een goed plan is ook in print. Het bij ons altijd en en. Nooit of of.’

De vragen over de financiële stabiliteit van het bedrijf vindt hij logisch. ‘Onze financiële experts zullen dat allemaal uitleggen.’ 

Naar verwachting gaat het adviestraject van de ondernemingsraad en de redactieraad 6 tot 8 weken duren.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.