Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 21 juli 2017, 11:29 | 0 reacties, praat mee

New Skool ziet winst in 2015/16 halveren

Rob Koghee (l) en mede-eigenaar Cor Jan Wilg.

Uitgever New Skool Media heeft in het gebroken boekjaar 2015-2016 een nettowinst geboekt van 600.000 euro op een omzet van bijna 35 miljoen euro. Ten opzichte van het jaar daarvoor halveerde de winst en bleef de omzet nagenoeg gelijk. Inmiddels heeft New Skool Media er weer een gebroken boekjaar opzitten. Dat is volgens mede-eigenaar Rob Koghee goed verlopen. Wel heeft New Skool, net als alle uitgevers, last van de dalende losse verkoop van tijdschriften. Vandaar dat eerder al kostenbesparingen zijn doorgevoerd om die daling op te vangen.

Een exacte vergelijking tussen 2015-2016 en 2016-2017 is lastig, omdat sinds eind vorig jaar Elsevier en Beleggers Belangen is overgenomen van RELX.  Vooralsnog bezit New Skool 67 procent van de aandelen van de nieuwe titels met als doel op termijn 100 procent te verwerven. Per saldo is het afgelopen jaar positief afgesloten.

Koghee verwacht dat komend jaar financieel goed gaat verlopen. ‘Dat komt omdat Elsevier dan het hele jaar mee telt en we ons kostenniveau hebben aangepast aan de lagere losse verkoop. Dat effect van de daling is er dus uit. Als de losse verkoop de bodem heeft bereikt, dan betekent het dat we daar komend jaar de vruchten van gaan plukken’.

Uit de jaarcijfers over 2015-2016, gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, blijkt dat New Skool zich behoorlijk in de schulden heeft gestoken om in 2014 een aantal tijdschriften van Sanoma te kopen. Daarmee is het bedrijf volgens de standaard boekhoudregels kwetsbaar. Omdat er wel schulden zijn, maar nauwelijks eigen vermogen, dienen tegenvallers direct opgevangen te worden in de kosten. Verlies draaien is eigenlijk geen optie, omdat er dan nog meer geld moet worden geleend.

Koghee erkent die situatie: ‘Ik heb dat al aan meer mensen uitgelegd. We hebben met een lening bij de Rabobank het bedrijf gekocht. Sommigen vinden dat stom, anderen gedurfd. Feit is, dat we scherp aan de wind moeten varen omdat we nog geen vlees op de botten hebben. Maar dat kan ook niet anders als jong bedrijf. We werken er hard aan die situatie wel te bereiken.’

Naast de tegenvallers bij de losse verkoop ziet Koghee positieve ontwikkelingen bij de abonnees en de ‘line extensions’. ‘Het aantal abonnees is per saldo stabiel. Dat is een heel mooi resultaat. En we worden succesvoller in het meer doen met onze merken. Onder de naam Delicious hebben we nu 72.000 potten jam bij de Albert Heijn liggen. We leggen ook thee, koffie, groentechips, maar ook snijplanken in de warenhuizen van Hudson’s Bay. Allemaal onder de naam Delicious. Ik ben daar heel trots op. Het is een andere kijk op uitgeven en en andere kijk op met je merken omgaan.’

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.