Recordomzet RTL Group in 2018; forse investeringen in streaming aangekondigd

Mediabedrijf RTL Group heeft in 2018 een uitstekend jaar gedraaid, met een recordomzet van 6,5 miljard euro. De omzet groeide met 2,1 procent. Inkomsten uit digitale activiteiten groeide met 19,2 procent naar 985 miljoen euro. Ook RTL Nederland draaide goed, met een aantrekkende advertentiemarkt met 3 procent groei ten opzichte van het jaar ervoor.
De omzet van RTL Nederland kwam uit op 508 miljoen euro (477 in 2017) met een licht gestegen bedrijfsresultaat van 89 miljoen euro (87 in 2017). Naast de verbeterde advertentiemarkt stegen de inkomsten uit streamingdienst Videoland en digitale activiteiten.
RTL Group heeft aangekondigd de komende drie jaar 350 miljoen euro extra te investeren in het verbeteren en uitbreiden van video-on-demand en het laten maken van eigen, unieke inhoud voor die diensten.
Topman Sven Sauvé van RTL Nederland zegt over de jaarcijfers 2018 dat de aangekondigde ‘fancentric’ aanpakt vruchten afwerpt. “Onze koers is glashelder en onze organisatie is er ook op ingericht: we zetten onze fans bij alles wat we doen op nummer 1”, aldus Sauvé. “Dat kijkers minder tv kijken is een feit. Gelukkig hebben wij met Videoland in een vroeg stadium geïnvesteerd in video on demand, waardoor de Nederlandse kijker een uitstekend lokaal alternatief heeft voor de grote internationale VOD-partijen”, aldus de topman.
Streamingdienst Videoland realiseerde afgelopen jaar een ruime verdubbeling van het aantal abonnees (134 procent groei) maar exacte abonnee-aantallen noemt RTL Group niet. Het jaarverslag stelt enkel dat eind 2018 de mijlpaal van 1 miljoen betalende abonnees is bereikt, door de abonnees van Videoland in Nederland met TV Now Premium in Duitsland bij elkaar op te tellen.
Met de aangekondigde investeringen over drie jaar moet dat aantal tegen 2021 zijn opgelopen tot 3 miljoen betalende abonnees. Meer bij RTL Group
Praat mee