— woensdag 7 augustus 2019, 16:35 | 0 reacties, praat mee

Binnen de lijntjes van het auteursrecht

Dat je geen foto’s van Google mag plukken en deze elders mag publiceren, dat weet iedereen nou wel. Althans, dat zou je denken. Toch gaat er op het gebied van auteursrecht nog veel mis. Alleen al in de eerste helft van 2019 deden rechters twee keer zoveel uitspraken over auteursrechtinbreuken als in heel 2018. En die cijfers hebben alleen nog maar betrekking op foto’s. Ander auteursrechtelijk beschermd werk wordt ook lustig ‘geleend’, zonder toestemming van de maker.

Als het zelfs met de basisbeginselen van het auteursrecht nog regelmatig misgaat, dan is het logisch dat ook de grénzen van het auteursrecht niet voor iedereen gesneden koek zijn. Een screenshot maken van een profielfoto op Facebook en die bij een nieuwsbericht plaatsen? Mag niet! Een foto maken van een artikel in een tijdschrift dat je hebt geschreven en dat delen op sociale media? Wel even opletten dat er in jouw foto geen beelden te zien zijn die door fotografen zijn geschoten. Anders ga je misschien wel nat.

In haar nieuwe boek #contentrecht zet juriste Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law op een rij wat wel en wat niet mag binnen de grenzen van het auteursrecht. Daarbij neemt ze de lezer aan de hand door de wet, waarbij ze ondertussen ook uitlegt wat termen als exploitatierecht en licenties betekenen. Meindersma probeert daarin zo toegankelijk mogelijk te zijn. Iets wat niet altijd meevalt omdat wetten nu eenmaal vaak taaie kost zijn.

Om dat taaie toch behapbaar te maken, heeft Meindersma haar boek doorspekt van voorbeelden uit de praktijk. En vooral die voorbeelden – veelal gevallen die daadwerkelijk tot een rechtszaak zijn gekomen – laten de nuances van de wet goed zien. Een foto maken van een foto en die bij een nieuwsbericht plaatsen mag bijvoorbeeld niet. Maar maak je een foto van de voorpagina van een krant waar diezelfde plaat op staat, dan mag je de foto van de voorpagina wél gebruiken bij een bericht over die voorpagina in kwestie. Want in dat geval valt het onder een citaat.

Naast die praktijkvoorbeelden gebruikt Meindersma ook infographics en checklists om de grenzen van de auteurswet te verduidelijken. Persoonlijke favoriet is de auteursrechtsmoesjesbingo, een bingokaart met meest voorkomende smoesjes die auteursrechtenschenders gebruiken (te koop via contentrecht.nl/bingo).

Met #contentrecht geeft Meindersma een diepgaande, maar toegankelijke manier inzicht in de taaie auteurswet. Het boek is een uitstekend naslagwerk voor in je kast. En dubbelt ook als stok om mee te slaan als je zelf eens de dupe wordt van een auteursrechtenschending. Want vroeg of laat krijgen we daar als makers bijna allemaal weleens mee te maken.

Boek: #contentrecht
ISBN: 978-90-823296-5-0
Prijs: € 23,98