foj 2019

— donderdag 5 februari 2015, 11:17 | 0 reacties, praat mee

Boek vol blogs over bloggen

Een papieren boek over bloggen? Dat kan best, vindt jurist Charlotte Meindersma. Bloggen is de zolderkamer van de hobbyist allang ontstegen. Ook voor journalisten is het blog een belangrijke tool geworden. In haar boek ‘Wetboek voor Bloggers’ gaat Meindersma in op de (juridische) do's en dont's van het weblog. En daar slaagt ze aardig in.

Sinds het weblog zo’n twintig jaar geleden het daglicht zag zijn journalisten steeds meer gaan bloggen en zijn bloggers steeds vaker journalist. Maar hoewel het internet de naam van vrijhaven heeft, moeten ook bloggers zich aan regels houden. Wat die regels zijn zet jurist informatierecht Meindersma bijzonder handig op een rijtje in een boek dat eigenlijk twee boeken in één zijn.

Het boek valt grofweg op te splitsen in een vlot geschreven regeltjesboek en een handboek voor beginners. En als we beginners schrijven, dan bedoelen we ook échte beginners. Meindersma trapt af met hoofdstukken waarin ze uitlegt wat een blog is, hoe je de beste naam kiest, hoe je een blog bouwt en wat de verschillende soorten blogs zijn. Daarbij gaat ze uit van 0,0 kennis en probeert ze zo idiot proof te werk te gaan. Dat lukt, al gaat ze er wel vanuit dat beginnende bloggers meteen een professioneel plan (‘bedenk voor wie je je blog schrijft’, ‘kies een niche (of niet)’ en ‘schrijf een manifest’) uit de grond stampen. En dat terwijl de meeste bloggers – ook de succesvolle – doorgaans eigenlijk gewoon… beginnen.

Het eigenlijke wetboek gedeelte is veel praktischer en bevat ook interessante handvatten voor bloggers en journalisten die al een tijdje bezig zijn. Denk daarbij aan tips rondom merkregistratie, handelsnaamrecht, auteursrecht, portretrecht, reclamerecht, privacy en aansprakelijkheid. Met uitzondering van de losse hoofdstukken over het beschermen van je blog en het omgaan met rechten van derden zijn veel van die tips lukraak door het boek verspreid, al zijn ze dankzij de manier van schrijven (en een beetje logisch denkwerk) gemakkelijk terug te vinden.

Hoewel Meindersma soms wat lang van stof is, zijn de paragrafen kort en handzaam. Wat dat betreft oogt ‘Wetboek voor Bloggers’ als een boek vol blogs over bloggen. Een kanttekening is wel dat het boek – ondanks de disclaimer die de lezer waarschuwt voor mogelijke taalfouten – best een ronde stevige eindredactie had kunnen gebruiken. Voor wie daar doorheen kan kijken is het een interessant naslagwerk voor beginnende én gevorderde bloggers.

Charlotte Meindersma: Wetboek voor Bloggers. 1e druk. 2015. Uitgeverij Charlotte’s Law. ISBN 97890082329605, 275 pagina’s, € 22,95. Meer informatie

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.