Radiozender NPR sluit reactieformulier website

De publieke Amerikaanse radiozender NPR schakelt later deze maand de mogelijkheid om te reageren op de website uit. De functie bestond sinds 2008, maar het aantal deelnemers is minuscuul, afgezet tegen de bezoekersaantallen.
NPR-ombudsvrouw Elizabeth Jensen rekent voor dat de site in juli 33 miljoen unieke bezoekers trok en dat er 491.000 reacties werden achtergelaten. Die kwamen van 19.400 deelnemers. “Dat is slechts 0,06 procent van de bezoekers die reageert, een getal dat over 2016 constant is”, aldus Jensen.
Een deel van die reacties is anoniem en mannen zijn met (geschat) 83 procent oververtegenwoordigd. De reacties zijn ook niet altijd terzake en zijn vaak onderlinge ruzies die worden uitgevochten. Een nog kleinere groep van 4300 gebruikers lieten gemiddeld 145 reacties achter.
De kosten voor het beheer liepen ondertussen fors op en overstegen het gereserveerde budget. De logische conclusie is volgens Jensen dat commentaar onder stukken beter kan verdwijnen. NPR verwijdert op 23 augustus de mogelijkheid tot reageren. Sociale media zijn vanaf dat moment de aangewezen methoden om de NPR en zijn journalisten te bereiken.
Journalistieke vaksite Poynter wijst erop dat meerdere Amerikaanse uitgevers reacties uitzetten. Ook daar gaf de hoeveelheid werk versus opbrengsten meestal de doorslag.
The Guardian deed eerder dit jaar een diepgaand onderzoek naar aard en volume van reacties op de eigen site, met interessante conclusies.
Praat mee