— woensdag 3 januari 2018, 09:22 | 1 reactie, praat mee

Radio 1 wil meer podcasts en onderzoeksjournalistiek

© Michel Schnater | NPO

Bij de start van het nieuwe jaar heeft NPO Radio 1 zendermanager Laurens Borst aangekondigd Radio 1 te willen vernieuwen en verbeteren in 2018. Dat wil hij doen door aankomend jaar te investeren in podcasts en onderzoekjournalistiek, dat schrijft hij in een column op de site van de radiozender.

‘Bij NPO Radio 1 merken we ook dat de tijden veranderen. Als traditionele snelste brenger van het nieuws heeft NPO Radio 1 tegenwoordig concurrentie gekregen van apps op de telefoon die een seintje geven bij breaking news. En net als bij tv is het een trend dat luisteraars vaker hun eigen moment kiezen om naar hun favoriete programma’s te luisteren via de NPO Radio 1 site of via de mobiele app’, schrijft hij.

Borst laat weten dat er wordt gewerkt aan een dagelijkse podcast. ‘In navolging van de Verenigde Staten rukt ook de podcast langzaam op in ons land. NPO Radio 1 biedt al een tijdje allerlei bestaande, maar ook exclusieve programma’s via podcasts aan. En er komen er nog veel meer aan, waaronder een dagelijkse podcast. De voorbereidingen zijn bij alle omroepen in volle gang.’

Ook schrijft hij dat er meer geld is uitgetrokken voor onderzoeksjournalistiek in de nieuwe doordeweekse dagprogrammering. ‘Behalve Reporter Radio en Argos (weekend) zullen De Nieuws BV en Spraakmakers (opvolger van de Ochtend, red.) regelmatig met onthullingen komen.’

Meer over de nieuwe programmering bij NPO Radio 1

cop 2019

Praat mee

1 reactie

loes jansen, 4 januari 2018, 15:12

Zoekend naar de bedenker/ster van de meest recente schoffering van de Radio 1 luisteraars en meer specifiek, de Kunststof luisteraars stuitte ik op de naam van meneer Borst en vervolgens op bovenstaand artikel in het Villamedia medium.  Alwaar zichtbaarder gereageerd kan worden dan met een email aan voornoemd programma, waarvan je als verzender nooit zal weten wie het leest dan wel of die email überhaupt gelezen wordt, want antwoord krijg je niet. Dat is hier misschien hetzelfde, maar ik kan het in ieder geval nog eens terugzien. 
Ik hecht eraan als redelijk trouwe luisteraar van Kunststof om aan meneer Borst uit te leggen dat hij zich als een incompetente potentaat gedraagt. De incompetentie blijkt uit het feit dat de hij het énige radio interview programma van de publieke omroep dat bijna een heel uur de tijd neemt om bekwame interviewers een gesprek te laten voeren met mensen uit de kunst, cultuur en/of media zodat cultuurbarbaren zoals ik nog een béétje bij de tijd kunnen blijven, dat hij dus zonder enige opgaaf van reden meent dat zo’n conversatie wel in tweeën gehakt kan worden.  Alleen als je geen benul hebt van communicatie in het algemeen en interviewen voor de radio in het bijzonder kun je zoiets bedenken. En de kwalificatie potentaat is toegevoegd omdat hij dat hakwerk ook plompververloren doorvoert. De luisteraar speelt geen rol en wordt niets gevraagd.  Je hebt aldus een boeiend gesprek en halverwege zegt de gesprekspartner ik ga even een blokje om, tot zo. Waarna de voortzetting vooraf moet worden gegaan met een overzicht van wat vóór het blokje om is gepasseerd, en ben je aldus minimaal vijf minuten en de draad kwijt.  Waarom heet het publieke omroep, als het niet uitmaakt wat de luisteraar vindt? Voor uw informatie, die vindt een dergelijke programmatische karaktermoord een bewijs van incompetentie en, hoewel hij&zij; de verplichte finiancierders van het salaris van meneer Borst zijn, is de paradoxale werkelijkheid dat luisteraars niks te zeggen hebben over zulke oprispingen. Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat uiteraard graag en vooral waar dat te vinden is. Ik ben overigens wel benieuwd wat de interviewers er zelf van vonden - U maakt mij niet wijs dat ze van vreugde op de tafel dansten toen ze dit hoorden. Maar ze zijn niet opgestapt, da’s jammer.  Dezelfde interesse geldt voor de mening van mijn medeluisteraars – de vreugdemails stromen binnen? Vast niet.
Misschien is nog een compromis mogelijk – doe dit een half jaar en ga dan weer vrolijk vernieuwen door de start terug naar zeven uur te brengen. Ik kom dat half jaar wel door met andere dingen.
En vergeet niet op de site het “Ma t/m Do tussen 19.00 en 20.00 uur” dat ónder “Elke werkdag van 19.30 tot 20.30 uur een persoonlijk gesprek” staat daar te laten staan, dan bent u voor één keer uw tijd vooruit.

Lili Pasteur

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.