data als kans

— donderdag 3 mei 2012, 13:10 | 0 reacties, praat mee

Raam-CAO-tje, boompje, beestje!

Vrijdag 27 april stond een bericht op Villamedia.nl dat de uitgeverijsector een onderzoek gaat doen naar één raam-CAO voor de sector. De Nederlandse Vereniging van Journalisten werkt mee aan dit onderzoek. Vooral de vorm van zo’n raam-CAO roept vooralsnog veel discussie op.Tom Gibcus, NVJ-secretaris Dagblad, Persbureaus en Lokale Media licht het plan toe en waarschuwt de lezer: Het woord ‘CAO’ wordt in dit stuk 21 keer gebruikt. Het goede nieuws is dat dit in de toekomst waarschijnlijk minder zal worden.

Laatste wijziging: 3 mei 2012, 15:44

Een raam van collectieve arbeidsovereenkomsten is het beste te begrijpen door het te visualiseren. Een raam-CAO is als een huis van arbeidsvoorwaarden. Iedereen heeft van buiten gezien exact hetzelfde huis, maar van binnen is alleen de begane grond gelijk. Extra verdiepingen zijn mogelijk, maar zijn afhankelijk van beroep en bedrijf. De kamers mag je naar eigen smaak inrichten.

Dat wordt gesproken over het samenbrengen van verschillende CAO’s in zo’n raamwerk van arbeidsvoorwaarden is goed te verklaren: de uitgeverijsector kent nogal wat CAO’s. Zo onderhandelt de NVJ alleen al over zes CAO’s voor de geschreven journalistiek. Daarnaast zijn er in de sector ook nog twee CAO’s voor het administratieve personeel. Een werkgever in de uitgeverijsector moet, kortom, rekening houden met acht collectieve arbeidsovereenkomsten.

Voor sommige zaken is het voor zowel journalistieke als niet-journalistieke beroepen van belang dat wordt ingezet op schaalvergroting. Die onderwerpen passen bij uitstek in een raam-CAO. Het gaat dan vooral om het collectief onderbrengen van pensioenrechten en -plichten, het inzetten van scholing - bijvoorbeeld via NVJ Academy - en door fiscale regelingen voor iedere werknemer in de sector toegankelijk te maken.

Voor de journalistiek zijn er bovendien nog specifieke voordelen van een raam-CAO te benoemen. De mobiliteit tussen verschillende journalistieke bedrijven wordt groter, nu is er vaak een belemmering omdat een nieuw CAO-regiem moet gelden bij een interne overstap. Daarnaast kunnen nieuwe digitale takken van journalistiek makkelijker onder één CAO worden gebracht. Voor de NVJ betekent het dat er minder overleg is over veelal dezelfde onderwerpen in de zes CAO’s en er daardoor minder detaillering en regelzucht nodig is.

De grote vraag is welke vorm de raam-CAO moet gaan krijgen. Voor de NVJ staat voorop dat rekening moet worden gehouden met specifieke journalistieke, multimediale aspecten. Is het dan beter om de hele sector in één raam-CAO te bundelen of zou voor twee aparte CAO’s moeten worden gekozen: één journalistieke en een administratieve? Of als de eerder gemaakte visualisatie wordt doorgetrokken: is de journalistiek een verdieping of is het onderdeel van een twee onder een kap?

Werkgevers en de NVJ zitten op dit punt nog niet op één lijn. Waar werkgevers neigen naar één CAO, heeft de NVJ toch enige reserves. Het risico is immers dat één raam-CAO voor de sector ten koste zal gaan van arbeidsvoorwaardelijke ruimte voor de journalistiek. Hoe vaak horen we niet dat ‘journalistiek de kurk is waar het bedrijf op drijft’, maar ondertussen ontbreekt journalistieke visie achter bezuinigingen en wordt er nauwelijks geïnvesteerd in kwaliteit. Als met diezelfde houding door werkgevers wordt gewerkt aan een raam-CAO voor de uitgeverijsector, zal die op journalistiek gebied gaan lijken op een bungalow.

Hier zit een dilemma. De NVJ ziet de voordelen van een raam-CAO en zal in dat kader met veel inzet samen met werkgevers de mogelijkheden daarvan onderzoeken. Cruciaal is echter in hoeverre er bereidheid is nadrukkelijk rekening te houden met specifieke journalistieke, multimediale aspecten.

De komende maanden zal er om die reden veel met werkgevers en met leden worden gesproken over een mogelijke toekomstige verbouwing. Bouwkundige adviezen zijn meer dan welkom.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), NVJ-secretaris Dagblad, Persbureaus en Lokale Media

 

 

Bekijk meer van

NVJ

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.