Publicerende medium voor Amerikanen belangrijkste factor betrouwbaarheid nieuwsbericht
Welke nieuwsorganisatie een nieuwsbericht heeft gepubliceerd is voor Amerikanen de belangrijkste factor om te bepalen of een bericht te vertrouwen is. Andere factoren die een belangrijke rol spelen zijn de geciteerde bronnen, het onderbuikgevoel, de persoon die het bericht heeft gedeeld en de journalist die het nieuws heeft gebracht.
Dat blijkt uit onderzoek van Pew Research. Tijdens het onderzoek konden respondenten aangeven welke factoren ze ‘zeer belangrijk’ vonden. 50 procent gaf aan de nieuwsorganisatie zeer belangrijk te vinden. Aangehaalde bronnen werden door 47 procent van de gevallen belangrijk geacht.
Ruim één op de drie Amerikanen vertrouwt daarnaast op zijn eigen onderbuikgevoel; 30 procent van hen noemt de onderbuik een belangrijke factor bij het bepalen of nieuwsberichten te vertrouwen zijn. Opvallend is dat met name respondenten met een voorkeur voor de Republikeinse partij de eigen onderbuik vaker als ‘zeer belangrijke factor’ noemden dan respondenten die op de Democraten stemden (35 procent tegenover 26 procent). Die laatste groep vindt dan weer de nieuwsorganisatie en de gebruikte bronnen belangrijker dan de Republikeinse stemmers.
De journalist die het nieuws bracht wordt door 24 procent van de respondenten als zeer belangrijke factor gezien. Van alle respondenten gaf 23 procent aan dat de persoon die het nieuwsbericht met ze deelt een belangrijke factor is. Of een bericht veel likes heeft op sociale media, speelt voor 6 procent van de respondenten een rol.
Praat mee