Podcastpaddenstoelen
De smart speaker heeft in nog geen vijf jaar tijd een enorme opmars doorstaan. Na een wat trage start in 2014 vliegen de muziekspelers met ingebouwde spraakassistenten inmiddels overal ter wereld de toonbank over. Dat gaat zo hard dat later dit jaar al het 200 miljoenste exemplaar van hand tot hand gaat.
Ook de journalistiek sluit de slimme speakers in het hart. Niet gek ook, vindt hoofdonderzoeker Nic Newman van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Audio was lange tijd puur en alleen het speelveld van radiomakers. Maar nu techbedrijven als Google en Spotify zich ermee bemoeien, is het veel makkelijker geworden om je eigen audio naar de luisteraar te brengen. Vrij vertaald: de toekomst van het vak is audio, in ieder geval deels.
Die opmars van audio uit zich momenteel nog vooral in een wildgroei aan podcasts, die ook in ons land als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar die podcastpaddenstoelen bij de luisteraar krijgen is volgens Newman voor veel media nog een uitdaging. Podcasts laten zich immers lastiger ‘ontdekken’ dan tekst, omdat ze niet makkelijk doorzoekbaar zijn. Al komt daar mogelijk snel verandering in, nu Google heeft aangekondigd podcasts te gaan indexeren in zijn zoekresultaten.
Nog belangrijker dan zulke technische oplossingen is volgens Newman de inhoud van de podcast. Want wil een podcast succes hebben, dan moet de doelgroep ervan heel erg duidelijk zijn. “Maak je audio voor willekeurige luisteraars? Dan loop je de kans dat niémand zich aangesproken voelt”, aldus Newman. “Niches bedienen werkt beter. Maar het bepalen van je doelgroep is denk ik de grootste uitdaging voor de toekomst.”
De nu zo populaire podcast is volgens Newman niet het eindstation wat audio-innovatie betreft. De brede adaptatie van slimme speakers gaat leiden tot allerlei nieuwe audio-toepassingen, waarbij de interactie tussen luisteraar en zender centraal komt te staan. Waar audio nu vooral nog zenden is – inbelgesprekken met luisteraars op de radio daargelaten – daar wordt de audio van de toekomst veel interactiever. Zodat we van alleen maar zenden naar een heus gesprek gaan.
Tips van Nick
Surf je mee op podcastgolf? Deze tips helpen je op weg:
- Zorg ervoor dat je je publiek duidelijk voor ogen hebt. Wat vind je ideale luisteraar boeiend? Zet dat op een rij en speel daar op in.
- Denk voordat je van start gaat goed na of je podcast echt onderscheidend is en iets toevoegt. De beste podcasts richten zich op een niche.
- Een podcast opnemen hoeft niet duur te zijn. Bij veel lokale omroepen kun je voor weinig een studio huren. Freelancers die bij De Coöperatie zijn aangesloten krijgen korting op huur van materiaal bij Nieuw Geluid.
- Zonder goede distributie ben je nergens. Dit artikel op Medium leert je hoe je je podcast op verschillende platformen distribueert
- Geen idee hoe een podcast moet klinken? Dan is veel podcasts luisteren de beste optie. Kies bijvoorbeeld een van deze negen media-podcasts.
- Leren doe je door te experimenteren. Maar dat betekent niet dat je je eerste uitzendingen in een donkere kluis op hoeft te bergen. Vraag luisteraars actief om feedback.
Praat mee