— woensdag 22 mei 2019, 12:09 | 0 reacties, praat mee

Podcastpaddenstoelen

Foto: Truus van Gog

De smart speaker heeft in nog geen vijf jaar tijd een enorme opmars doorstaan. Na een wat trage start in 2014 vliegen de muziekspelers met ingebouwde spraakassistenten inmiddels overal ter wereld de toonbank over. Dat gaat zo hard dat later dit jaar al het 200 miljoenste exemplaar van hand tot hand gaat.

Ook de journalistiek sluit de slimme speakers in het hart. Niet gek ook, vindt hoofdonderzoeker Nic Newman van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Audio was lange tijd puur en alleen het speelveld van radiomakers. Maar nu techbedrijven als Google en Spotify zich ermee bemoeien, is het veel makkelijker geworden om je eigen audio naar de luisteraar te brengen. Vrij vertaald: de toekomst van het vak is audio, in ieder geval deels.

Die opmars van audio uit zich momenteel nog vooral in een wildgroei aan podcasts, die ook in ons land als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar die podcastpaddenstoelen bij de luisteraar krijgen is volgens Newman voor veel media nog een uitdaging. Podcasts laten zich immers lastiger ‘ontdekken’ dan tekst, omdat ze niet makkelijk doorzoekbaar zijn. Al komt daar mogelijk snel verandering in, nu Google heeft aangekondigd podcasts te gaan indexeren in zijn zoekresultaten.

Nog belangrijker dan zulke technische oplossingen is volgens Newman de inhoud van de podcast. Want wil een podcast succes hebben, dan moet de doelgroep ervan heel erg duidelijk zijn. “Maak je audio voor willekeurige luisteraars? Dan loop je de kans dat niémand zich aangesproken voelt”, aldus Newman. “Niches bedienen werkt beter. Maar het bepalen van je doelgroep is denk ik de grootste uitdaging voor de toekomst.”

De nu zo populaire podcast is volgens Newman niet het eindstation wat audio-innovatie betreft. De brede adaptatie van slimme speakers gaat leiden tot allerlei nieuwe audio-toepassingen, waarbij de interactie tussen luisteraar en zender centraal komt te staan. Waar audio nu vooral nog zenden is – inbelgesprekken met luisteraars op de radio daargelaten – daar wordt de audio van de toekomst veel interactiever. Zodat we van alleen maar zenden naar een heus gesprek gaan.

Tips van Nick
Surf je mee op podcastgolf? Deze tips helpen je op weg:

    Zorg ervoor dat je je publiek duidelijk voor ogen hebt. Wat vind je ideale luisteraar boeiend? Zet dat op een rij en speel daar op in.
    Denk voordat je van start gaat goed na of je podcast echt onderscheidend is en iets toevoegt. De beste podcasts richten zich op een niche.
    Een podcast opnemen hoeft niet duur te zijn. Bij veel lokale omroepen kun je voor weinig een studio huren. Freelancers die bij De Coöperatie zijn aangesloten krijgen korting op huur van materiaal bij Nieuw Geluid.
    Leren doe je door te experimenteren. Maar dat betekent niet dat je je eerste uitzendingen in een donkere kluis op hoeft te bergen. Vraag luisteraars actief om feedback.

Bekijk meer van

Reuters Nic Newman De tech-trend

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.