website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Luisteren! 9 podcasts over de media

Linda Nab — Geplaatst in Podcast op Wednesday 28 February 2018, 11:00

© Eye Em Mobile GmbH | Hollandse Hoogte

Zijn podcastluisteraars bovenmatig vaak journalisten? Het zou ons niet verbazen, als je bekijkt hoeveel podcasts er voorhanden zijn die gaan over media en journalistiek. Zowel nationaal als internationaal valt er wat te kiezen. Dit zijn Villamedia’s favorieten.

Onder Media­doctoren
Mediawetenschapper Vincent Crone vraagt zich af waarom hij en collega Linda Duits een van de best beluisterde Nederlandse podcasts maken, en toch bij lange na de Arena niet met luisteraars kunnen vullen. Duits vindt dat allemaal wel meevallen. De podcastluisteraar, dat is gewoon een ‘hele exceptionele luisteraar’. Het doctoren-duo maakt een 2-wekelijkse podcast waarin ze wetenschappelijk-geïnformeerde discussies voeren over de media. Over podcasts bijvoorbeeld. Of over deskundigen, branded content, YouTube-sterren en live-blogs. 66 afleveringen van rond een uur zijn er inmiddels te beluisteren. Enigszins geformatteerd met elke keer een vaste gast, een interview, losse items en op het eind de beantwoording van de hoofdvraag. Over podcasts: gaan ze nu eindelijk doorbreken? Duits: ‘Het zal altijd een niche blijven.’

Reliable Sources

In deze wekelijkse podcast van de Amerikaanse nieuwszender CNN neemt Brian Stelter ons mee in de dynamiek van de Amerikaanse mediawereld. Hoe wordt nieuws gemaakt, en hoe doen journalisten hun werk? Stelter is een scherpe, goed ingevoerde mediajournalist (abonneer je ook op zijn nieuwsbrief!) die graag een kijkje in de keuken geeft. Recent las hij geamuseerd voor uit een mailwisseling die hij had met een medewerker van het Witte Huis, waarin amateuristisch werd gesteggeld over de kijkcijfers voor de State of the Union. Des CNN’s natuurlijk; de pijlen gericht op Trump. En als het over nepnieuws gaat, wijst het vingertje naar Fox. ‘They repeat it night after night after night.’

Het Volkskrant­geluid
De Volkskrant blikt terug op het meest spraakmakende verhaal van de week. Dat is de ene week spannender dan de andere, maar zeker in tijden van grote scoops – en daar heeft de Volkskrant op het moment geen gebrek aan – is dit een podcast om op je lijstje te zetten. Geinige gimmick: de wisselende presentatoren vragen hun gast een passend geluid mee te nemen. Natalie Righton, die terugblikte op hoe de affaire Zijlstra zich ontrolde, nam een sms-toon mee; het geluid dat ze doorlopend hoorde nadat ze het stuk publiceerde dat tot het aftreden van de minister leidde. ‘Een bom die afging.’

Longform

Bejubelde Amerikaanse podcast waarin gastheren Aaron Lammer, Max Linsky en Evan Ratliff beurtelings een non-fictie schrijver interviewen die ze bewonderen. Het zijn wekelijkse gesprekken van ongeveer een uur, waarin ze tot de kern van de auteur willen komen. Waarom doet hij wat hij doet? Vaak lukt dat. Zo was eind vorig jaar Witte Huis-verslaggever Maggie Haberman van The New York Times te gast. Wat denkt zij, als ze ’s ochtends wakker wordt en Trump heeft er al een Twitter-rant opzitten? ‘Ik denk vooral: dit gaat een lange dag worden’, verzucht ze. Haberman is moe. Heel moe, na twee jaar Trump-gekte. Maar:  ‘This is just my job. This is what we do. Ask me another question.’

Podcast over de media
Twee vrienden die een uur ouwehoeren met een microfoon erop; dat is het eigenlijk. ‘Je wordt wakker in Williamsborough en dan?’ ‘Neem ik een bakje havermoutpap.’ Maar die twee vrienden heten toevallig Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth, en zijn twee van de belangrijkste pioniers in het huidige medialandschap. Via hun podcast blijf je op de hoogte van wat er in die wereld omgaat. Met een sterke nadruk op hun eigen projecten: De (of The) Correspondent, Blendle en de Medianieuwsbrief. En bij vlagen zijn ze nog grappig ook.

Komt een blad bij de dokter
De titel doet vermoeden dat Carolien Vader, van platform Bladendokter.nl, onze Nederlandse magazine-makers in deze podcast eens aan een stevig consult zal onderwerpen. Verbandje erom, pleister erop, en gaan. Maar het blijkt een podcast over media-innovatie en Vader interviewt elke aflevering iemand – meestal uit de tijdschriftenwereld – over zijn of haar merk. Karin Swerink over Vogue, Hugo Blom over de VPRO Gids, Esther Goedegebuure over JAN. De gesprekken zijn ongemonteerd en duren maar liefst 40 minuten. Wel echt voor de liefhebber, dus.

De Pegelpodcast

Jawel, ook Villamedia begeeft zich sinds kort in de wereld van de podcast. Freelancers Erwin van ’t Hof en Sjoerd Arends vroegen zich boven een biertje in de kroeg af hoe je als zzp’er in deze tijden je hoofd boven water houdt. Hoe maak je ruimte voor projecten die je écht belangrijk vindt? Voor de Pegelpodcast gaan ze nu maandelijks langs bij freelance journalisten op zoek naar antwoorden. Net binnen: hun gesprek met columnist Sheila Sitalsing (de Volkskrant, Opzij). Kan zij, als prominent, een beetje onderhandelen over de tarieven? ‘Neeee, dat valt dus echt heel erg tegen.’

On the Media
Bob Garfield en Brooke Gladstone van het New Yorkse radiostation WNYC praten wekelijks een uur over hoe nieuws wordt gemaakt. ‘Want door die lens zien we de wereld, en de wereld ons.’ Dat doen ze vaak met een kritische blik naar de journalistiek met als insteek: hoe kunnen we het beter doen? Of het nu gaat over de manier waarop we verslag doen van terrorisme, of over hoe we omgaan met persberichten, die steeds vaker één op één door media worden overgenomen. ‘You should question any press release as a journalist, that is your job’, doceert journalist Gaby Del Valle van het New Yorkse The Outline. Want allemaal – overheid, goed doel of tragisch slachtoffer, willen ze ons even hard manipuleren.

Journalism.co.uk
Een Britse podcast over innovatie in digitale journalistiek, en hoe we daar als redacties mee om kunnen gaan. Dit is er vooral een voor de techneuten onder ons, met onderwerpen als: heeft blockchain-technologie potentieel voor innovatie in de journalistiek? Hoe kunnen uitgevers hun verhalen het beste kwijt aan een publiek dat vooral via mobiel consumeert? En hoe The Bureau of Investigative Journalism met journalisten vanuit heel Groot-Brittannië in datasets duikt om relevante lokale verhalen te brengen. Kort en krachtig, meestal een minuut of tien. Die laatste club heeft zelf trouwens ook een (vrij onregelmatige) podcast die de moeite waard is – The Tip Off, over de verhalen achter grote Britse scoops.

Beluister al deze podcasts via soundcloud.com/villamedia. Staat jouw favoriet er niet bij? Laat het ons weten!

Dit is de derde aflevering in een serie van vier over de podcast. Lees ook:
Podcastmaker Chris Bajema heeft een kort lijntje met zijn luisteraars
Een bliksemcursus podcasten van Peter de Ruiter

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.