website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Aan tech-trends geen gebrek in 2019

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 30 januari 2019, 13:02

Beeld: Truus van Gog

Beeld: Truus van Gog

Nieuws Als ik in 2018 iets heb opgestoken, dan is het wel dat er aan journalistieke tech-trends geen gebrek is. Waar ik in eerste instantie nog dacht dat het schrapen zou worden om iedere twee weken op deze plek een column te vullen, daar bleek het tegendeel waar. De journalistiek is volop in beweging en experimenteert er lustig op los met dingen als kunstmatige intelligentie, bots en voice assistants.

En dat gaat in 2019 gewoon door, blijkt uit het jaarlijkse Reuters-onderzoek Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions. In de halverwege deze maand verschenen editie voor 2019 blikt onderzoeker Nic Newman vooruit op de trends die dit jaar de journalistiek gaan sturen. Die trends bedacht hij niet zelf. Newman vroeg 200 kopstukken uit de digitale journalistiek naar de belangrijkste uitdagingen en kansen voor de toekomst.

“Het is een cruciaal jaar waarin sociale mediaplatforms moeten bewijzen dat ze belang hechten aan de waarheid en aan het betalen voor serieuze journalistiek, of waarin ze daartoe gedwongen moeten worden middels wetgeving”, denkt Ben De Pear, redacteur bij Channel 4 News in Groot-Brittannië. En daarin is hij niet de enige. Volgens het Reuters-onderzoek begint een flink deel van de uitgevers zijn geduld te verliezen met Facebook. Ze verleggen inmiddels hun aandacht, bijvoorbeeld naar hun eigen platforms.

Dat laatste lijkt geen verkeerde keuze. Ruim de helft van de ondervraagden denkt dat abonnementen en lidmaatschappen het komende jaar de belangrijkste inkomstenbron gaan worden. Tegelijkertijd verwacht eenvijfde van hen (18 procent) dat tech-platforms financieel meer gaan bijdragen aan de journalistiek, bijvoorbeeld middels subsidies. Facebook nam daar onlangs (toeval bestaat niet) alvast een voorsprong op en kondigde aan een fonds voor journalistieke projecten op te gaan tuigen. Media met goede ideeën voor nieuwe inkomstenstromen kunnen een greep doen in een grote grabbelton waar 300 miljoen dollar in gekiept wordt.

De kans is groot dat een flink deel van dat geld uiteindelijk geïnvesteerd gaat worden in projecten rondom kunstmatige intelligentie. Maar liefst 78 procent van de ondervraagde kopstukken (die uit 29 landen afkomstig waren) ziet die tech als een potentiële reddende engel. Mits die tech wordt ingezet om nieuws verder te personaliseren, een trend die al een paar jaar met een opmars bezig is op sommige redactie. Al blijft het de vraag of je als medium geld moet willen ontvangen van tech-bedrijven.

En zo staan er meer trends in het Reuters-verslag die niet per se nieuw zijn, maar naar verwachting wel flink zullen doorgroeien. Drie op de vier ondervraagden denken dat audio belangrijker wordt in de toekomst. Nog net iets meer (78 procent) denkt dat met de stem aangestuurde persoonlijke assistenten zoals Google Assistant en Amazons Alexa de komende jaren een flinke impact gaan hebben. “Ik ben verbaasd over de potentie van audio en voice-technologie voor de journalistiek”, stelt Stefan Ottlitz, projectmanager bij Der Spiegel. “Gebruikers gaan nieuws consumeren middels spraak en luisteren, en steeds minder vaak door het te lezen. Wij moeten ons daar al vroeg op voorbereiden.”

Een gewaarschuwd mens…

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.