Plan voor digitale ja/nee-sticker valt slecht bij hah-uitgevers

Het plan om van alle Nederlandse adressen digitaal te registeren of ze ongeadresseerd reclamedrukwerk of huis-aan-huisbladen willen ontvangen, valt slecht bij brancheorganisatie Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). De digitale ja/nee-sticker zou in 2023 worden ingevoerd.
MailDB, de branchevereniging van verspreidbedrijven, geeft met ingang van volgend jaar die digitale registratie via InMijnBus voorrang boven wat er via een sticker wordt gecommuniceerd. Volgens uitgevers van lokale nieuwsmedia verenigd in de NNP moet dit plan worden geparkeerd.
De NNP noemt het plan ondoordacht: “Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan de praktische uitvoerbaarheid van zo’n digitaal registratiesysteem, voor zowel bezorgers als ontvangers.” De bezorgers zouden via lijsten moeten controleren wat de exacte voorkeur is, ongeacht een voordeursticker.
NNP-voorzitter Roy Keller: “Bij zo’n ingrijpende verandering moet je ervoor zorgen dat huis-aan-huiskranten zonder belemmering bezorgd kunnen blijven worden, en die waarborg is er niet.” De NNP vreest ook dat bewoners niet zitten te wachten op een digitale registratie en de bijkomende handelingen.
Volgens de NNP zou zo’n registratie bij een neutrale partij onder beheer moeten staan. “Bovendien dient een dergelijk digitaal registratiesysteem, mocht het er ooit komen, onder beheer te staan van een neutrale partij. Het is niet wenselijk dat de registratie van alle brievenbussen in Nederland in beheer is van MailDB, waar uitsluitend reclamefolderdistributeur Spotta betalend lid van is. Niet in de laatste plaats in het belang van de privacy van alle Nederlandse huishoudens achter de brievenbus”, stelt de organisatie.
NNP: “De uitgevers van de huis-aan-huiskranten voelen zich overvallen door de lancering van het digitale registratiesysteem. Ze zijn verbolgen over het feit dat de reclamefolderdistributeur dit op eigen initiatief met diverse gemeenten heeft bekokstoofd zonder rekening te houden met de belangen van de lokale journalistiek.”
De huidige voorkeur via een ja/nee-sticker werkt volgens de NNP al decennia prima. Mochten initiatiefnemers MailDB en Spotta het InMijnBus-project niet willen opschorten om over verbeterpunten te praten, zullen de uitgevers zich over nadere stappen beraden, stelt NNP.
Praat mee