e learning nvj

— woensdag 26 september 2018, 14:31 | 0 reacties, praat mee

Persoonlijke playlists: de toekomst van radio is aangebroken

Kunstmatige intelligentie gaat in de toekomst heel groot worden in de journalistiek, schreef ik eind januari al op deze plek. Die toekomst is vorige week een stuk dichterbij gekomen, toen BNR Nieuwsradio zijn SMART Radio-dienst lanceerde. Dat is kunstmatige intelligentie die op basis van je interesses een playlist samenstelt vol radio- en podcast-items over je favoriete onderwerp.

Voor muziek en films zijn zulke geautomatiseerde playlists al heel gewoon. Ze maken vaak gebruik van een techniek die collaborative filtering (CF) genoemd wordt. CF-systemen brengen het gedrag, de activiteit en de voorkeuren van gebruikers in kaart. Luister je bijvoorbeeld vaak naar muziek van Coldplay, dan besluit het algoritme na verloop van tijd dat je mogelijk ook geïnteresseerd bent in Radiohead. De muziek van beide bands lijkt immers op elkaar, en andere gebruikers die vaak Coldplay luisteren waarderen Radiohead ook.

Voor diensten als Netflix is collaborative filtering onmisbaar (al giet de dienst aanbevelingen niet automatisch in een playlist). De videodienst gaf in 2009 zelfs een miljoen dollar weg bij een wedstrijd waar gezocht werd naar het beste CF-systeem. Hoe gewoon het geautomatiseerd content bij elkaar zoeken inmiddels ook is bij aanbieders van films en series, voor gesproken items is het echter een stuk minder normaal. En dat heeft allemaal met de aard van het beestje te maken: wil je de onderwerpen van gesproken items écht goed in kaart brengen, dan zul je ze allemaal moeten beluisteren en de onderwerpen moeten beschrijven. Of moet je een manier bedenken om dat te automatiseren.

En dat is ook precies wat BNR Nieuwsradio heeft gedaan met SMART Radio. De audio-fragmenten die de jubilerende radiozender maakt, worden eerst door transcriptie-software automatisch omgezet naar tekst. Een door BNR zelf ontwikkelde kunstmatige intelligentie gaat in die transcriptie vervolgens op zoek naar het begin en eind van een fragment. Daarbij kijkt de software onder andere naar jingles én naar de tekst zelf. Het algoritme weet ook wat het onderwerp van het item is. Wil een gebruiker een playlist samenstellen met items over ruimtevaart, dan plukt SMART Radio alle ruimtevaart-items uit een database. En klaar is Kees.

Vaste lezers van mijn innovatienieuwsbrief weten dat met de combinatie van kunstmatige intelligentie en transcriptiesoftware een hele hoop dingen samenkomen dat ik tof vind. SMART Radio laat ook zien dat kunstmatige intelligentie veel meer is dan de modeterm waar het vaak voor wordt versleten. BNR Nieuwsradio geeft gebruikers hiermee al een kijkje in de toekomst, waarin zij zelf hun eigen radioprogramma’s kunnen samenstellen. Proberen? SMART Radio is onderdeel van BNR’s app, en is sinds donderdag beschikbaar voor Android-smartphones.

Bekijk meer van

De tech-trend

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.