Overname Sanoma Nederland door DPG Media: reacties
Met de overname van de Nederlandse activiteiten van Sanoma door DPG Media voor 450 miljoen euro is er opnieuw sprake van een flinke consolidatie binnen de Nederlandse media. Het einde van dat proces is nog niet in zicht, constateerden we gisteren. We maakten een rondgang op social media voor reacties op de Sanoma-deal.
Van Thillo: 'Dit is geen keuze voor papier' https://t.co/57yJlIvlYw
— De Tijd (@tijd) 10 december 2019
Zes van de tien populairste Nederlandse nieuwssites zijn nu van DPG Media. (En alleen https://t.co/ShqKql80Wq is in Nederlandse handen.)
— Thomas van Groningen (@TvanGroningen) 10 december 2019
Is dat gezond? ?? pic.twitter.com/GvG57KguwW
Overname van Sanoma door DPG is niet goed voor journalistieke diversiteit. Er blijft zo onvoldoende concurrentie over voor kleine spelers van kwaliteit.
— Kees Verhoeven (@KeesVee) 10 december 2019
Een nationale monopolist is niet het juiste antwoord op mediamacht van Amerikaanse techreuzen. (1/2)https://t.co/VFP0cdua2E
Ben ik de enige die het zorgwekkend vindt dat door de overname van Sanoma Nederland, https://t.co/gdFsd2lYxo ook al handen komt van DPG Media. En dus echt een heel groot deel van de Nederlandse nieuwsmedia in handen is van één uitgever.
— Elger van der Wel (@elger) 10 december 2019
Bij fusies en overnames in digitale economie: vaker gedragsremedies toepassen (verplichtingen aan fusiebedrijf) om markt open te houden. Denk aan data delen of interoperabiliteit. Zegt Martijn Snoep, voorzitter ACM, op conferentie in Brussel.
— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) 10 december 2019
Stuk dat ik schreef met @RemcoAnd. Een mediareus is geboren – wat betekent de overname van Sanoma door DPG?https://t.co/2kqG3aD4dq
— Menno van Dongen (@vkmenno) 11 december 2019
Belgisch 'kartel' blijft groeien: DPG Media en Mediahuis samen 85% van alle Nederlandse mediabedrijven (aldus FD). En enige nationale persbureau ANP krijgt het steeds moeilijker om te overleven. In Afrika zijn landen met een meer pluriforme pers dan in NL. #omroep #media #L1
— leo hauben (@L1leohauben) 10 december 2019
De strategie van @dpgmedia_nl achter de overname van #sanoma zit ‘m vooral in slagkracht bij de distributie van content: enkele scenario’s https://t.co/Q6rF27OMoi
— Carolien Vader (@Bladendokter) 10 december 2019
Mijn oproep aan ACM om https://t.co/41fIM0FX5v uit de overname van Sanoma aan DPG te halen en meer @BNR Hier terug te luisteren => https://t.co/4TjRa92TTy En een grote toekomt voor Story binnen DPG.
— Marianne Zwagerman (@mariannezw) 10 december 2019
De NVJ wil zo snel mogelijk in gesprek met @dpgmedia_nl over de voorgenomen overname van @SanomaNL. De NVJ vreest voor de gevolgen voor de vaste #redacties en de positie van #freelancers. https://t.co/Fg96xIXcdU
— Nederlandse Vereniging van Journalisten (@nvj) 11 december 2019
Overigens kan DPG zo langzamerhand geen Belgisch bedrijf meer genoemd worden, zegt Roddenhof. 'Na de overname van Sanoma heeft DPG een omzet van € 1,9 mrd, en daarvan komt € 1,2 mrd uit Nederland.' https://t.co/mjLw4s15VH
— Louis Heinsman (@louisheinsman) 11 december 2019
Wie een onbegrijpelijke lofzang op het monopolie wil lezen (zonder een woord over de positie van journalisten en de recent verloren rechtszaken van DPG), kan hieronder terecht. https://t.co/TbOtfaGXiL
— Victor Pak (@Victorfpak) 10 december 2019
In een reactie naar aanleiding van de overname van het weekblad Donald Duck geeft DPG Media aan dat Kwik, Kwek en Kwak per direct zullen worden ontslagen vanwege het uitvoeren van een nevenfunctie.
— Bruun (@bruniversum) 10 december 2019
Praat mee