Opzij stond verkeerd bekend bij Facebook; advertentie mag online

Facebook blokkeerde een advertentie van Opzij niet vanwege het Zwarte Piet-beleid, aldus de techgigant. De advertentie werd geweigerd omdat het tijdschrift zichzelf verkeerd had geregistreerd in systeem van Facebook. Dat gaat Opzij na overleg tussen beide partijen aanpassen en dan kan de advertentie getoond worden.
Dat schrijft NRC. Maandag meldde het maandblad te vermoeden dat Facebook de advertentie weigerde op basis van het verbod op afbeeldingen van Zwarte Piet dat het techbedrijf onlangs aankondigde. Later op de dag meldde Facebook dat dat beleid nog niet van kracht was en weer later op de dag dat het om een invoerfout van Opzij zelf ging. Opzij moet zich als ‘nieuwspagina’ bekend maken binnen het platform.
Uitgever Hans van Brussel zegt tegen NRC dat hij Opzij gaat registreren als nieuwspagina. ‘Het blijft vreemd dat ik nu pas hoor wat de reden is. Als Facebook dat direct duidelijk had gemaakt was er minder verwarring geweest.’
Van Brussel blijft erbij dat Opzij oneerlijk is behandeld. ‘Het is bizar dat je een bericht gewoon op Facebook kan plaatsen, maar dat als je betaalt om datzelfde bericht te promoten het ineens wordt geweigerd. Facebook spoort ons nota bene aan voor de verspreiding van berichten te betalen, alleen maar om ze vervolgens te weigeren’.
Bovendien zijn tientallen eerdere advertenties van Opzij zonder problemen wel geplaatst, op twee na overigens. Van Brussel heeft het gevoel dat Opzij „met Amerikaanse maatstaven” wordt beoordeeld. ‘Nét de onderwerpen die in Amerika controversieel zijn worden geweigerd: blackface, Bouterse die op een Amerikaanse most wanted-lijst staat, de abortuswet. Wij zijn een Nederlands blad en we willen volgens Nederlandse normen worden beoordeeld.’
De woordvoerder van Facebook zegt echter dat Opzij niet op die manier is beoordeeld. ‘Dit is een administratieve kwestie en die is gelukkig relatief eenvoudig op te lossen.’
Praat mee