Sociaal
Het is wel leuk als nieuwe initiatieven niet alleen meer werk opleveren, maar ook meer omzet. En dat die omzet niet noodzakelijkerwijs bij grote bedrijven valt. Neem de fotografie, waarop we in het dossier (pagina 45) op inzoomen.
Bekend is, dat de tarieven voor foto’s in print hard dalen richting het nulpunt. Er zijn simpelweg te veel foto’s voor te weinig papier. Dat zou de conclusie kunnen zijn. Plus het feit dat er online een verpletterend aanbod is. Zo ontzettend veel dat de prijs wel moet dalen. Terwijl er eigenlijk al geen budget is. Probeer in een wereld waarin iedereen fotograaf is als professioneel fotograaf dan maar eens overeind te blijven. Dat lukt dus niet.
Of wel? Bij een aantal internationale fotopersbureaus zijn ze flink aan het experimenteren. En met succes. Dat vanuit het besef, dat veel foto’s niets zegt over de kwaliteit. Of, zoals creatief directeur Gideon Jacobs van Magnum Photos het zegt: ‘Foto’s zijn wat anders dan blikken soep of auto’s. Als er meer van zijn, wil dat niet zeggen dat de goede foto’s minder waard worden.’
En dus laat hij de professionele fotografen experimenteren met de nieuwe camera’s (mobieltjes) en vooral met het opzoeken van hun publiek. Via de talloze sociale fotosites (zoals Instagram, Flickr en Facebook) wordt direct contact gelegd met de consument. Door foto’s te delen en volgers uit te nodigen te reageren, in tekst en beeld.
En dan komt het mooie deel. Bezoekers blijken ook bereid hun portemonnee te trekken. Om een foto ingelijst boven de open haard te hangen, om een foto op een T-shirt te laten afdrukken of om een cursus fotografie te volgen. Het is een begin en misschien vervangt het slechts een deel van de verloren gegane omzet, maar steeds meer fotografen weten via de sociale media de weg naar de consument te vinden. En dat is goed nieuws.
Praat mee