— maandag 17 augustus 2020, 13:59 | 13 reacties, praat mee

Facebook weigert advertentie met cover van OPZIJ met zwarte vrouw

UPDATE Facebook heeft een advertentie met cover van het feministische maandblad OPZIJ offline gehaald omdat deze in strijd is met de advertentieregels. Op de cover van het tijdschrift prijkt de beeltenis van dr. Abbie Vandivere. De wetenschapper haalde de wereldpers met haar ontdekkingen tijdens de restauratie van Vermeer’s Meisje met de parel voor het Mauritshuis. Vandivere is zwart en heeft op de foto haar lippen rood geverfd.

‘Tot grote verbazing – om niet te zeggen: ontsteltenis - van OPZIJ weigert Facebook de cover te plaatsen, die zou in strijd zijn met de richtlijnen’, zegt hoofdredacteur Marianne Verhoeven in een statement.

Recent maakte Facebook nieuwe richtlijnen bekend voor publicaties waardoor – zo werd bericht – afbeeldingen van Zwarte Piet niet meer mogelijk zouden zijn. Maar het beleid is kennelijk breder, stelt OPZIJ.

Een woordvoerder van Facebook zei eerder op NU.nl: ‘Met blackface bedoelen we dat een persoon duidelijk een zwart of donkerder geschminkt gezicht heeft, in combinatie met stereotyperende elementen, zoals grote oorringen, een afro-pruik of grote lippen.’

Maar de weigering heeft niet met dat nieuwe beleid te maken, omdat het nog moet ingaan, laat een woordvoerder van Facebook per mail weten. ‘We kunnen bevestigen dat de advertentie van OPZIJ is geweigerd op basis van een eenvoudig op te lossen praktisch probleem. Het nieuwe blackface beleid is nog niet actief en de bewering dat er een verband is tussen deze advertentie en dit beleid is onjuist. We hebben morgen een gesprek met OPZIJ om hen te helpen met het management van hun Facebook en Instagram advertenties.’

OPZIJ promoot de de uitgave van een nieuwe editie met een klein budget – dus betaald – op Facebook. Bij de weigering werd verwezen naar algemene voorwaarden. ’Uw advertentie is afgewezen omdat het niet overeenkomt met onze advertentie-politiek’, laat Facebook OPZIJ weten. Daarbij wordt verwezen naar de voorwaarden.

‘Het lijkt erop dat ofwel algoritmes ofwel buitenlandse beoordelaars ofwel beide zich met de beoordeling hebben bezig gehouden. Met deze stuitende uitkomst’, zegt OPZIJ.

De afbeelding staat wel als ‘gewoon’ artikel op Facebook. ‘Kennelijk vindt daarop geen ‘controle’ plaats’, reageert OPZIJ.


De afwijzing door Facebook:

Bekijk meer van

Opzij Facebook

Praat mee

13 reacties

Beth Hooper, 17 augustus 2020, 14:55

Wat men waarschijnlijk ziet in het buitenland is het beeld van een zwarte vrouw als huishoudelijke hulp, niet een parodie op Vermeer. Dat wordt gezien als een stereotype uit de ‘Jim Crow’ tijdperk en is, sinds de moord op George Floyd, al helemaal ‘not done’. https://www.washingtonpost.com/news/voraciously/wp/2020/06/18/after-aunt-jemima-was-retired-companies-are-rethinking-uncle-ben-cream-of-wheat-and-mrs-butterworth-images/
Aangezien Facebook veel adverteerders heeft verloren recentelijk door hun vrijblijvende houding t.o.v. ‘hate speech’ en desinformatie, zullen ze hier nu heel streng op toezien. https://www.usnews.com/news/the-report/articles/2020-07-03/advertisers-flee-facebook-amid-progressive-led-boycott

Hans van Brussel, 17 augustus 2020, 15:54

OPZIJ richt zich in Nederland op een Nederlands publiek van kritische en zelfbewuste vrouwen. In dit geval wordt door OPZIJ de Nederlandse tak van Facebook ingezet. U legt de vinger op de zere plek met uw verwijzing naar ‘het buitenland’, zeer waarschijnlijk beoordeelt Facebook daar zaken maar geheel buiten de Nederlandse context, als het al niet een algoritme was. Maar wie in Nederland zaken wil doen - zoals ook Facebook - zal zich toch echt in de Nederlandse mores moeten verdiepen. Eerder wees Facebook ook al OPZIJ-artikelen over vrouwelijke rechters in Suriname (het Desi Bouterse-proces) en - nota bene - een abortus-uitspraak van het Amerikaanse Supreme Court. Steeds zeer feitelijke weergaven van wat er speelde.

Hans van Brussel, 17 augustus 2020, 15:56

Aanvulling voorlaatste regel: Eerder wees Facebook ook al OPZIJ-artikelen over vrouwelijke rechters in Suriname (het Desi Bouterse-proces) en - nota bene - een abortus-uitspraak van het Amerikaanse Supreme Court af.

Jan Everhard, 17 augustus 2020, 16:05

Er zijn genoeg principiële redenen om NIET op Facebook te adverteren, zeker voor een blad als Opzij! VillaMedia publiceert iedere dag een update. Het zou best wel eens kunnen dat adverteren op Facebook net zo duur of duurder is dat een dagelijkse update of een wekelijkseof maandelijkse nieuwsbrief te sturen aan mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Op de Correspondent is een serie te lezen dat adverteren of social media sowieso geen zin heeft. Wees zelfstandig en niet afhankelijk van Facebook en verzin, via de eigen website, iets om (potentiële) lezers te bereiken!

Hans van Brussel, 17 augustus 2020, 16:31

Facebook is voor OPZIJ in principe een heel goed medium om dagelijks en heel gericht de vrouwen te bereiken die we willen bereiken. En ja, natuurlijk hebben we een website (http://www.opzij.nl) en natuurlijk doen we allerlei e-mailcampagnes en natuurlijk adverteren we ook in De Volkskrant en Het Parool. Het doorplaatsen van artikelen vanaf onze website doen we al heel lang en is onbetaald. En soms, bijvoorbeeld als er een nieuwe editie uit is, doen we daarmee ook een betaalde promotie. Voor ons is Facebook overwegend goed en effectief maar soms, name als het gaat om kennelijk in Amerikaanse ogen controversiële zaken gaat het mis. Wij zien graag dat Facebook leert met Nederlandse ogen te kijken en gaan proberen daarover in gesprek te raken, dat zal ook andere Nederlandse media helpen.

Rolf Rosing, 17 augustus 2020, 17:34

Eh, de zogenoemde ‘blackface’regel van Facebook is nog niet van kracht. Waarschijnlijk is de advertentie om een hele andere reden geweigerd, bijvoorbeeld omdat er te veel tekst op de (foto van de) cover staat. Dat mag namelijk ook niet bij gepromote posts.

Hans van Brussel, 17 augustus 2020, 21:47

Dat klopt niet, we doen het al jaren op dezelfde manier: nieuwe editie, volledige cover op Facebook, betaalde promotie.

Nick Kivits, 18 augustus 2020, 10:56

@Rolf Rosing: Ik heb de cover gisteren even laten analyseren door een tool van Facebook die bepaalt of er teveel tekst op staat. De tool gaf aan dat deze cover niet te veel tekst bevat.

Nick Kivits
Redactie Villamedia

jeroen roding, 18 augustus 2020, 13:53

Genoeg speculaties, maar wat is/was nu de eigenlijke reden?

jeroen roding, 18 augustus 2020, 13:56

Bedoel, Opzij heeft een prima PR momentje gehad nu.

Hans van Brussel, 18 augustus 2020, 14:54

Dus FB promoot betaald elke editie, elke cover van #OPZIJ zonder die registratie maar weigert als er Abbie Vandivere erop staat, een zwarte vrouw. Wat is daarvoor ook alweer de verklaring?

Nick Kivits, 18 augustus 2020, 19:31

@Hans van Brussel: Je hebt vanochtend zelf toch met Facebook gebeld hierover? Dat meldt het NRC-verhaal anders wel. Is het dan niet raar om nu in reacties hier nog steeds een andere verklaring te suggereren?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.