Oprah’s O magazine stopt na twintig jaar met print
Twintig jaar lag het maandelijkse magazine 'O' van Oprah Winfrey in de Amerikaanse schappen, maar de printeditie zal in december voor het laatst verschijnen.
Het betekent niet het einde voor het tijdschrift, maar volgens een woordvoerder van uitgeverij Hearst zal het blad ‘meer digitaal gericht’ worden. O is een van de meest herkenbare tijdschriften in de VS. Er zal “een of andere vorm van print” zijn na het decembernummer “maar wat het precies is, wordt nog uitgewerkt”, meldt Huffington Post .
Hearst gaf geen antwoord op de vraag waarom ze stoppen met print en zei dat het alleen een “natuurlijke volgende stap” was voor het merk. Tijdschriften proberen hun digitale markt te vergroten nu de verkoop van printadvertenties dalen en mensen meer tijd online doorbrengen. De verkoop van printadvertenties is nog verder gedaald door de coronacrisis. Onderzoeksbureau Magna voorspelde in juni een daling van 23 procent voor Amerikaanse landelijke tijdschriften dit jaar.
Het is op dit moment ook erg onrustig bij uitgeverij Hearst. Vorige week nam topman Troy Young ontslag na de publicatie van the New York Times dat Young seksistische opmerkingen maakte op het werk.
Lees ook:
Oprah’s maandblad (6 april 2000)
Praat mee