word studentlid

— dinsdag 27 februari 2024, 07:00 | 1 reactie, praat mee

Opinie: ‘Journalisten, laten we ietsje selectiever zijn in wat we AI noemen en wat niet’

Opinie: ‘Journalisten, laten we ietsje selectiever zijn in wat we AI noemen en wat niet’
'Winkeleigenaren zijn enthousiast en Jumbo overweegt om de technologie in honderden filialen in te zetten. Bits of Freedom is minder enthousiast.' - © ANP / Robin Utrecht

Supermarktketen Jumbo was deze week in het nieuws, omdat het een ‘slimmere’ manier heeft ontdekt om dieven op te sporen. AI-camera's zouden het opmerken als een klant opvallend gedrag vertoont of een product in zijn jas, tas of zak stopt, maar volgens Aaron Mirck moeten journalisten selectiever zijn in wat ze als AI bestempelen en wat niet. Laatste wijziging: 27 februari 2024, 15:39

Winkeleigenaren zijn enthousiast en Jumbo overweegt om de technologie in honderden filialen in te zetten. Bits of Freedom is minder enthousiast. Tegen het FD zei de privacy-organisatie dat dit “de zoveelste stap richting een surveillancemaatschappij is.

Stel dat meerdere winkels dit gaan doen. Wat is er nog over van de vrije samenleving wanneer je in een winkelstraat continu wordt gevolgd?”

Dat zijn terechte zorgen - waar ik weinig aan toe heb te voegen.

Behalve het volgende: dat we nu eens moeten afspreken dat we dit soort ‘slimme oplossingen’ geen AI meer moeten noemen, omdat die beschrijving, hoe zeg ik dat, nergens op slaat.

Natuurlijk, de camera’s van de Jumbo maken gebruik van kunstmatige intelligentie - maar bijna elke vorm van digitale technologie gebruikt AI. Als je je telefoon ontgrendelt met je gezicht, gebruikt je smartphone AI om je gezicht te herkennen. Het Google-algoritme is AI. Instagram maakt een timeline op maat met AI. Facebook ook. De auto-complete functie in WhatsApp is AI. Zelfs de spellingcheck in Word is een vorm van AI. Maar ben je ooit op het idee gekomen om Word, WhatsApp, Instagram, Facebook, Google of je smartphone te beschrijven als AI-technologie?

Niet gelogen
Laten we ietsje selectiever zijn in wat we AI noemen en wat niet. AI is nu een stickertje dat je op elk bijna elk digitaal product kan plakken. Er is niets gelogen aan de bewering dat de camera’s van de Jumbo gebruikmaken van AI. Maar zo zou ik ook zonder te blozen kunnen beweren dat mijn volgende boek glutenvrij is. Het klopt, maar het slaat nergens op.

De camera’s van de Jumbo onderscheiden zich niet door het gebruik van AI, maar door het gebruik van cameratoezicht en surveillance-technologie. Ik snap heel goed dat de Jumbo een persbericht verstuurt over zijn AI-technologie. AI is een hype, elke trendwatcher kan je uitleggen hoe briljant ChatGPT is en OpenAI wil een bescheiden investering ophalen van 7 biljoen (dat is zeven duizend miljard) dollar. AI lijkt het dekseltje dat op elk pannetje past.
Maar ik snap niet zo goed dat journalisten van serieuze media de bewoording overnemen en over ‘tests met AI’ schrijven, terwijl het hier maar over een ding gaat: tests met surveillance-technologie.

Lang verhaal kort: Jumbo, je spelt cameratoezicht, inbreuk op privacy en surveillance niet als ‘AI’. Laten we afspreken dat we ons, als we over technologie bericht geven, niet voor het (winkel)karretje van de Jumbo laten spannen.

Aaron Mirck is publicist en schrijver en geeft lezingen over hoe we bewuster om zouden kunnen gaan met technologie. Daarnaast maakt hij teksten en lezingen met behulp van AI, ofwel kunstmatige intelligentie.

In 2021 kwam zijn dichtbundel over technologie uit: ‘Dit algoritme deugt niet’. Recent verscheen ook: ‘Niet appen tijdens het eten’. Een etiquette-gids voor het digitale tijdperk.

Bekijk meer van

artificiële intelligentie

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

photopress, 27 februari 2024, 13:29

Het is echt lachen met deze grootgrutters die beweren bestolen te worden.
Maar in hoeverre worden ze bestolen als ze zelf exorbitante prijzen vragen aan hun klanten.
Hun winsten gaan een deel naar iedereen die een sponsor nodig heeft en dus zie je steeds vaker deze schreeuwerige reclames op sportvelden bij wielerploegen enz.
Door dat ze zelf in hun eigen leugens geloven en dat ze goedkoop zijn zouden jullie eens als journalisten prijzen vergelijken die bij Jumbo de Spar Plus markt en in de schappen liggen.
Zij zijn immers zelf de aangewezen personen die de of hun klanten bestelen en het is dan ook niet vreemd dat mensen dit vroeg of laat terug proberen te halen zonder.af te rekenen,nee het is zeker niet netjes maar voor een winkel keten die beweert door dure acteurs hun waar als zeer goedkoop en voordelig en via peperdure commercials te sluiten een mensen die steeds minder te besteden hebben vind ik dus ronduit schandalig.
Dus Jumbo en vriendjes.
In plaats van je klanten en de fotopers.met onzinnige reclames te vergiftigen (probeerde zelf altijd reclameborden die waardan ook stonden te vermijden zodat ze niet ongewenst gratis aandacht krijgen in een publicatie) langs sportvelden enz.
Als ze nu eerst eens hun prijzen zeer hoge prijzen verlagen met 40% en niet eerst de prijs verhogen en dan z.g.n kortingen geven die men zelf betaald zouden ze recht doen aan hun slimme manier van surveillance met camera’s
Helaas kunnen ze natuurlijk zoals bij Jumbo ook hun zwarte geld eens aanspreken zou en goed idee zijn.maar.waar geld zit moet meer geld bij.
Hoe ze het krijgen is voor hun miet van belang.
Ook zouden zien grootgrutter eens naar de huren kunnen kijken wat ze voor hun panden betalen om die naar beneden bij te stellen..
Als journalisten zou ik eens opzoek gaan naar de documentaire “inside Aldi"waarin men laat zien hoe Aldi de boel bewust flest en ja ook zij gillen met dure acteurs met als lidl.dst.ze.goedkoop zijn
1 Tip als oud agrarische fotojournalist ga eens kijken welke rommel zoals groenten en fruit er wordt aangeboden het is vaak van zeer slechte kwaliteit die goedkoop wordt in gekocht of is doorgedraaid.
Ik hoop dat jullie ogen eens open gaan collega jourlisten want dat gedoe met slimme camera’s diefstal.komt vaak door de graaizucht van deze winkelketens

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.