NVJ compleet lid

— vrijdag 22 december 2023, 07:00 | 0 reacties, praat mee

OOR Recensiebijbel: Tussen hemel en aarde, de albums die ons leven kleurden

De muzikant Nick Cave, getekend door Typex - © OOR / Typex

Schrijf een recensie over de OOR Recensiebijbel. Ga er maar aan staan. Een selectie van 666 recensies uit tienduizenden albumbesprekingen, die in de afgelopen 52 jaar in OOR zijn afgedrukt. Verzameld in een 4 kilogram zwaar, luxe boekwerk op albumformaat. Een stevige opvolger van Want More? Het beste van 50 jaar OOR uit 2021. Leg ze beide op tafel, en je visite gaat nooit meer weg. Laatste wijziging: 22 december 2023, 14:33

Waar te beginnen? De samenstellers benadrukken dat de ‘bijbel’ geen officieuze popcanon is, en ook geen 1001 platen die je gehoord moet hebben. Maar een licht eigenzinnige eregalerij, gecureerd door de makers van OOR van toen en nu. Gerubriceerd op muziekstijlen en thematiek, hoppend door de tijd.

Onder het motto ‘Alles wat een mens moet weten voor een volle platenkast’.

Maar je moet toch ergens beginnen? Eerst willekeurig openslaan, en meteen overvallen worden door het idee dat ik meer interessante albums gemist heb, dan beluisterd. Moet ik die alsnog gaan luisteren? Leve Youtube. Want dat is toch het nut van een recensie? Dat de recensent mij overtuigt dat deze LP (ik ben van 1960) grijsgedraaid moet worden. Of juist geen plek in de platenkast verdient. In beide gevallen nieuwsgierigheid gegarandeerd.

De essentie: een recensie is een journalistieke tekst waarin de auteur een onderbouwd oordeel geeft over een (kunst)werk dat om één of andere reden nieuwswaarde heeft (bron: Rijksuniversiteit Groningen).

‘Bowie kan niet zingen’
Terug in de tijd lezend kun je vaststellen dat de recensenten van OOR verstand hadden van muziek, en hun onderbouwde oordeel ook nog eens pakkend wisten op te schrijven. Eigenlijk vormen zij de eregalerij, en verdient de redactie van OOR dit tweede standbeeld na een halve eeuw zeker. Maar het is niet mijn taak als recensent de recensenten te recenseren. Hoewel het altijd leuk is om terug te lezen hoe de redacteuren op dát moment oordeelden. Zo schreef Barend Toet, oprichter van OOR, in 1972 in een bespreking van Hunky Dory dat David Bowie niet kon zingen, maar dat hij zijn onzekere stem zó zeker uitbuit, dat het effect zeer indrukwekkend is. Barend noemt de LP overigens geniaal.

Nee, de vraag is of de liefhebber zich door de samenstellers mee laat nemen op de ontdekkingsreis, die zij voor ogen hadden. Beste is dan om mijn eigen leesgedrag te analyseren: ik ga onmiddellijk op zoek naar de platen die ik zelf heb. Lezen wat je al weet. Daarmee organiseer ik mijn eigen teleurstelling, want als rechtgeaard bluesrocker grijp ik mis. De recensies van het werk van Rory Gallagher, Gary Moore, Stevie Ray Vaughan en Joe Bonamassa hebben de selectie niet gehaald. Wel meerdere albums van bijvoorbeeld Lou Reed en Kraftwerk. En acht van Bowie (terecht!) Enige voorkeur is wel binnen de licht eigenzinnige eregalerij te ontdekken. Het moe(s)t vernieuwend zijn.

Over een andere boeg gegooid: gewoon vooraan beginnen en mij laten verrassen door de tijdgeest. Herlees het enthousiasme van Constant Meijers, Bart Chabot, Jip Golsteijn, en al die andere erkende muziekjournalisten, die, net als de albums, de geschreven muziekhistorie kleur gaven. Til het boek met twee handen op, leg het op schoot, kies een thema uit, lees een recensie, zoek het album wel of niet op, doe er twee of drie jaar over, een boek over 52 jaar albumrecensies blijft nog wel even goed.

Eindoordeel: de recensiebijbel verdient een mooie plek op de koffietafel van elke popmuziekliefhebber. Ook, en niet in de laatste plaats, vanwege de prachtige illustraties van Typex.

OOR Recensiebijbel, hardcover, 30,5 x 30,5 cm, 444 pagina’s, winkelprijs €59,95.

Bekijk meer van

OOR

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV