website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Ook 40 miljoen euro doet tekorten bij NPO niet verdwijnen

Lars Pasveer — Geplaatst in bezuinigingen op Thursday 13 September 2018, 14:49

Nieuws Als de bezuiniging op de publieke omroep van 62 miljoen euro voor volgend jaar grotendeels wordt teruggedraaid, dan hoeft de KRO-NCRV toch niet 24 journalisten te ontslaan? Volgens een woordvoerder van de NPO werkt het niet zo. De bezuiniging en ontslagen staan los van elkaar. Want de journalistiek blijft buiten schot en de bezuiniging gaat ondanks de 40 miljoen door. Hoe dat werkt, legt een woordvoerder van de NPO graag uit.

Hoe valt de reorganisatie bij KRO-NCRV te rijmen met de berichten dat de politiek 40 miljoen uittrekt voor aanvulling van het budget?
‘Allereerst, om misverstanden te voorkomen: er is geen sprake van ‘aanvulling van het budget’. Wel van een eventueel lagere bezuiniging op dat budget. In deze fase is nog onduidelijk hoe hoog de eventuele korting op ons jaarbudget zal uitvallen. Op Prinsjesdag maakt Rutte III dat bekend. De ‘40 miljoen’ waarover in de pers is gesproken zou dan in mindering worden gebracht op de al eerder aangekondigde korting van 62 miljoen’, zegt NPO-woordvoerder Thijs van Soest. ‘Echter, zelfs in dat geval zal er vermoedelijk sprake zijn van een korting oplopend tot meer dan 50 miljoen euro. Ten eerste omdat de 40 miljoen de 62 miljoen niet volledig compenseert en ten tweede omdat het ministerie niet van plan is om ons voor 2019 te indexeren: dat wil zeggen dat we niet worden gecompenseerd voor gestegen lonen en prijsstijgingen. Tegen het plan ons niet volledig te indexeren hebben we bezwaar ingediend’.

‘Het uitgangspunt van de NPO blijft desalniettemin om niet te bezuinigen op het totale journalistieke aanbod. Dat er sommige titels verdwijnen of minder afleveringen krijgen, heeft te maken met de vernieuwingsslag van ons journalistieke palet. We maken ruimte, zowel financieel als op onze zenders, voor nieuwe vormen van journalistieke storytelling – lineair en online. Minder partijen krijgen stevigere budgetten om de journalistieke kwaliteitsnormen hoog te houden en door te ontwikkelen. Deze keuzes zijn op hoofdlijnen gemaakt om goed voorbereid te zijn op de dreigende bezuinigingen.

Omroepen kunnen toch zelf mogelijk ook nog miljoenen uit reserves putten?
‘De mediareserves van de omroepverenigingen zijn er om eventuele tekorten op te kunnen vangen en programma’s vooruit te kunnen betalen. Het geld blijft nooit op de plank liggen: het vloeit altijd weer terug in de programmering. NPO zal sowieso voor 2019 deze reserves moeten aanspreken om het verwachte miljoenentekort op de begroting van 2019 en de uitvoering van de bezuinigingsmaatregelen op te vangen’.

Zijn zulke drastische reorganisaties met de extra miljoenen nog nodig?
KRO-NCRV gaat over haar eigen personeelsbeleid. Het besluit met Brandpunt+ alleen online door te gaan, heeft te maken met een vernieuwingsslag van het totale journalistieke aanbod van NPO, niet met een bezuiniging. We zijn met alle omroepen constructief in gesprek over vernieuwende journalistiek in 2019. Waar programma’s stoppen om plaats te maken voor iets nieuws, kan dat helaas gevolgen hebben voor betrokken programmamakers. Wij betreuren dat. Maar de omroep maakt zelf de afweging om wel of niet met hen door te gaan. En in welke betrekking. Bij omroepen is nadrukkelijk bekendgemaakt dat zij komend jaar volop ruimte en budget krijgen voor journalistiek aanbod’.

Geplande wijzigingen in uitzendschema’s / frequentie (bv Andere Tijden, waar ook veel ophef over was) gaan dus ook gewoon door?
Brandpunt+ zal na dit lopende seizoen niet meer terugkeren op tv (online gaat het dus wel door), en Andere Tijden zal het moeten doen met minder afleveringen. Deze besluiten hebben vooral te maken met de vernieuwingsslag die we maken. Minder bezuinigen betekent dat we meer geld in de kwaliteit kunnen steken, zowel van nieuwe als bestaande programma’s. Maar we gaan hoe dan ook vernieuwen en dat betekent dat ook los van de bezuinigingen sommige titels verdwijnen of minder afleveringen krijgen. Het streven is om ons aanbod nog af te stemmen op het mediagebruik van deze tijd en aansluiting te vinden bij een breder publiek. We moeten daarvoor scherpere keuzes maken’.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Smart octo banner