Online magazine Daily Apple; over gezond leven zónder superfoods

Snippet Media, de online uitgeverij van journalisten Barbara van Erp en Femke Sterken, breidt verder uit. Na Me-to-We (voor ouders met een leven) en het in januari gelanceerde Mynd (voor je dagelijkse dosis psychologie), lanceert het duo vandaag het online magazine Daily Apple. ‘Een nuchtere site over gezond eten en leven’, vat Van Erp de nieuwste Snippet-uitgave samen.
Met de nadruk op nuchter. Want platforms genoeg over gezond leven, maar eentje die alle hysterie een beetje in perspectief plaatst, daar ontbrak het nog aan, vonden Van Erp en Sterken. ‘Die modieuze onzin over quinoa, superfoods en modderdrankjes; daar doen wij niet aan mee. Geheel Rens Kroes-vrij, wilden we er eigenlijk bij zetten. Onze invalshoek is: een tomaat bevat ook e-nummers’, zegt van Erp.
Daily Apple wil het bij de feiten houden, wil ze maar zeggen. ‘Met serieuze bronnen en wetenschappelijke inzichten. En dat het dan ook nog een beetje leuk blijft om te lezen.’ ‘Waarom gluten niet de duivel zijn’, en ‘Hoi schijf van vijf, wat wil je toch van ons?’, koppen de eerste artikelen.
Liesbeth Smit (voorheen Libelle) is aangesteld als hoofdredacteur voor Daily Apple. Ze gaat fulltime bij Snippet Media aan de slag, waar ze zich ook zal bezighouden met het in december gelanceerde Mynd.nu.
You Tube-kanaal
Naast Daily Apple presenteert Snippet ook een eigen You Tube kanaal voor hun merk Me-to-We. Het digitale magazine voor jonge ouders zal vanaf volgende week woensdag ongeveer twee keer per week worden verrijkt met een video. Van gesproken columns, interviewtjes met lezeressen, grappige filmpjes over bijvoorbeeld thuiswerken met kinderen of de ochtendspits met een peuter. Daarvoor werkt er nu ook een video-editor op het nieuwe, vandaag geopende kantoor aan de Bloemgracht in Amsterdam.
Na de zomer lanceren Van Erp en Sterken een vierde online magazine. Net als Me-to-We, Mynd en Daily Apple, zal ook deze gericht zijn op vrouwen. Bij de lancering van Mynd liet Van Erp al weten dat het duo hun bedrijf rap wilde uitbreiden naar een flinke online uitgeverij, zoals je ook tijdschriftuitgeverijen hebt. Me-to-We, dat werd opgezet in 2014 trekt inmiddels gemiddeld 300.000 bezoekers per maand. Mynd 70.000. Van Erp: ‘Vanaf 100.000 wordt het interessant voor adverteerders. Daar gaat Mynd ook al naartoe.’ Het zijn ook de streefcijfers voor Daily Apple. Van Erp: ‘En daar verwacht ik zelfs meer van dan van Mynd. Omdat gezondheid zo in is.’
Praat mee