Online groei voor regionale omroepen
De websites, apps en sociale media van de dertien regionale omroepen hebben in 2018 een flinke groei laten zien. Waar de online diensten van de omroepen in 2017 nog 38 procent van de bevolking tussen 18 en 75 jaar wisten te bereiken was dat in 2018 54 procent. Daarmee is het online bereik van de regionale omroepen voor het eerst groter dan dat van radio, dat 42 procent van de bevolking bereikt. Televisie blijft het belangrijkste kanaal voor de omroepen: daarmee wordt 70 procent van de bevolking bereikt.
Dat blijkt uit het jaarverslag 2018 van de Regionale Publieke Omroep (RPO), dat donderdag werd gepubliceerd (PDF).
Consumenten geven volgens dat jaarverslag ook aan internet wat hun regionaal nieuws betreft een belangrijkere bron van informatie te vinden dan radio. 22 procent van de ondervraagden haalt nieuws als eerst van de website en app van de omroep en 8 procent haalt zijn informatie van de kanalen op sociale media, tegenover 15 procent van de consumenten die de radio als belangrijkste nieuwsbron ziet.
Praat mee