Online bereik de Limburger moet fors stijgen met aandacht voor hyperlokaal
De Limburger is de afgelopen maanden druk bezig geweest met het doorvoeren van een grote digitale transitie om er voor te zorgen dat de krant klaar is voor een online toekomst. Na een paar succesvolle tests op delimburger.nl zal vanaf dinsdag het resultaat voor alle lezers te zien zijn. Ook de papieren krant gaat op de schop: van de acht edities blijven er nog vijf over. Zowel op Limburger.nl als in de krant en op social media zal er meer hyperlokaal en regionaal nieuws gebracht worden om het bereik te vergroten.
Bjorn Oostra, hoofdredacteur van De Limburger, is enthousiast over de toekomst van de krant. “We zijn op de goede weg”. De krant heeft de transitie van papier naar digitaal versneld. Het aantal mensen met een dagbladabonnement neemt af, in twintig jaar tijd van bijna 200.000 naar 120.000, schreef Oostra eind vorige maand nog in de regionale krant. Digitaal heeft de toekomst en De Limburger gaat zich vooral richten op hyperlokaal en regionaal nieuws. De bedoeling is dat alle gemeentes in Limburg hun eigen landingspagina krijgen op delimburger.nl.
De papieren krant gaat ook op de schop. Naast het verschijnen van nog maar vijf edities komt het belangrijkste hyperlokale en regionale nieuws weer vooraan in de krant doordat het eerste en het tweede katern in elkaar worden geschoven. “Het regiokatern lag te ver weg in te krant”, vertelt Oostra. “Impact wordt het belangrijkste criterium.”
Om al dat hyperlokale en regionale nieuws te maken is de organisatie flink op de schop gegaan. Zo is de redactie van de huis-aan-huisbladen van Via Limburg geïntegreerd in de dagbladredactie van De Limburger. “De samenvoeging met de huis-aan-huisbladen betekent een uitbreiding van de regioredactie met vijftien verslaggevers, oftewel dertien fte. Er zijn nu dertig verslaggevers voor de regioredactie”. Door de integratie met de krant vallen de voormalige journalisten van de huis-aan-huiskranten nu onder het statuut van de krant. “Commerciële inmenging is uit den boze”, aldus Oostra. De regioredactie maakt nu ook de inhoud van de huis-aan-huiskranten. “Een verhaal kan op drie plaatsen gebruikt worden.”
De krant heeft de afgelopen periode getest met meer regionaal en hyperlokaal nieuws op de landingspagina’s voor Maastricht, Heerlen en Leudal en de bezoekcijfers logen er niet om. “De cijfers verdubbelden en in Maastricht verdriedubbelden ze zelfs.” Volgens Oostra hebben ze ook nodig dat het bereik fors stijgt. “Dat hebben we nodig om de slag naar digitaal te maken. We moeten de daling van het aantal krantenabonnementen opvangen”.
De verwachtingen zijn hoog gespannen voor een nieuwe abonnementsvorm dat pas in februari zijn beslag krijgt. Dan lanceert De Limburger een digitaal abonnement van 7,50 euro per maand. Dat ligt een stuk lager dan het krantenabonnement van 37,98 euro per maand. Uit onderzoek dat de krant heeft laten uitvoeren blijkt dat het abonnement met zogeheten plus-artikelen een mogelijkheid is “om veel jongere lezers die we nu niet hebben aan ons kunnen gaan binden”. Uit het onderzoek zou blijken dat er een betaalbereidheid is voor de journalistiek van De Limburger. “Dat vind ik al geweldig, dat had ik drie jaar geleden niet kunnen dromen. Dat ze voor online journalistiek willen betalen. Ik ben heel positief dat wij deze crisis in de journalistiek gaan overleven.”
Op de vraag wanneer al deze veranderingen een succes zijn voor De Limburger wil Oostra zich niet uitlaten. Hij wil alleen wat kwijt over het tijdspad. “Op enig moment moet digitaal het verlies in print compenseren. Onze uitgever denkt dat daar drie tot vier jaar voor nodig is. Ik denk twee à drie jaar. Het duurt nog even voor we er uit zijn, maar we weten dat we op de goede weg zijn.”
Praat mee