Toekomst 1Limburg ter discussie

1Limburg, de gezamenlijke nieuwsportal van Dagblad de Limburger /Limburgs Dagblad en de regionale omroep L1, staat ter discussie. In een interview met Dagblad de Limburger en het Limburgse Dagblad zegt Roy op het Veld, de nieuwe hoofdredacteur: “1Limburg is een buitenboordmotor die op volle toeren draait. Een goed initiatief, maar uiteindelijk moet je die innovatie terughalen naar de eigen redactie. Die moet vernieuwen en zorgen dat ze lezers blijft aanspreken.”
In een toelichting zegt de nieuwe hoofdredacteur dat de Limburgse kranten zich zich online moeten gaan manifesteren met regionaal en lokaal nieuws.
“Als je wilt innoveren, dan is het een goede methode om dat op een plek buiten de redactie te doen. Maar op een gegeven moment moet de redactie die innovatie ook omarmen. Dat betekent niet dat je 1Limburg stop hoeft te zetten.”
De Limburgse kranten werken voor wat het dagelijkse nieuws betreft sinds september 2014 samen met de regionale omroep L1. Samen hebben ze de portal 1Limburg opgezet. Journalisten van de krant en de omroep leveren ook nieuwsberichten aan. Op de websites van beide mediabedrijven staat geen actueel nieuws meer.
Bij de overname van de Media Groep Limburg stelde de top van het Belgische krantenconcern Concentra vragen bij deze constructie. “Moet je naast de krant een ander merk in de markt zetten?”, was de vraag”, vertelt een goed ingevoerde bron. Tijdens de plenaire redactievergadering vorige week viel onzekerheid te bespeuren over de toekomst van 1Limburg.
De samenwerking tussen krant en omroep is een experiment. September 2017 wordt de balans opgemaakt. “Er zijn geen plannen om de samenwerking te beëindigen”, zegt hoofdredacteur Leo Hauben van L1. “1Limburg is een enorm succes. We gaan tien miljoen bezoekers per maand halen dit jaar en honderdduizend ‘likes’ op Facebook, ook dit jaar. Het bereik is enorm.”
Branko Eijssen, waarnemend hoofdredacteur van de Limburgse kranten, onderschrijft de woorden van Hauben. Of 1Limburg ook een commercieel succes is? Eijssen: “Het mag duidelijk zijn dat we nog steeds zoekende zijn naar de heilige graal. Daar hoeven we elkaar niks over wijs te maken.”
Eijssen sluit zich aan bij de visie van Roy op het Veld om de website van de kranten te verbeteren. “Ook die proberen we te ontwikkelen tot een hoogstaand en belangrijk merk van de krant. Nee, dat hoeft zich niet te bijten met 1Limburg.”
Op het Veld is nu nog adjunct-hoofdredacteur van het Financieele Dagblad. Hij volgt per 1 mei Huub Paulissen op in Sittard.
Praat mee