Onderzoek: slimme tv’s lekken veel data aan derden
Moderne slimme televisies zijn vrij loslippig, blijkt uit twee aparte onderzoeken naar het uitgaande dataverkeer van zulke smart-tv's en streamingkastjes. Ook wie geen account heeft bij Facebook of Netflix kan niet altijd voorkomen dat er gegevens met die diensten worden gedeeld.
Zakenkrant Financial Times bericht over onderzoeken door de Northeastern University en Imperial College London en Princeton University. Afhankelijk van instellingen rond advertenties gaat er data richting Google en Facebook, meestal locatiegegevens en het gebruikte internetadres van de televisie.
Deze info gaat ook naar Netflix, ongeacht of iemand een account heeft. Kastjes als de Apple TV, Roku of Amazon FireTV, waarmee slimme functionaliteit aan oudere of domme televisies is toe te voegen, delen ook de nodige gegevens. Analyse van het dataverkeer toont aan dat het meeste verkeer naar Akamai, Amazon, Google en Microsoft gaat. Dat is op zich niet vreemd, omdat zij veel clouddiensten leveren aan andere partijen.
Volgens onderzoekers kan ook met enkel ip-gegevens en locatie al het nodige worden gedaan: zo is duidelijk wanneer een apparaat wordt gebruikt (en daarmee wanneer iemand vaak thuis is) en welke app werd gebruikt. Veel tv’s bieden een opt-out wat betreft reclame, maar ook minimale gegevens zijn voor derden interessant.
De FT schrijft dat onderzoekers door versleuteling niet exact konden nagaan wat werd verstuurd. Netflix zegt dat de gegevens die van apparatuur komt, zelfs als er geen account op actief is, nodig is om de Netflix-app goed te tonen. Het bedrijf zegt het geen informatie over andere software op de tv of het streamingkastje ontvangt. Meer bij Financial Times
Praat mee