word studentlid

— vrijdag 4 november 2022, 17:11 | 0 reacties, praat mee

De week van Nathalie Huigsloot; waarin House for Sale van PowNed zijn première beleefde

De week van Nathalie Huigsloot; waarin House for Sale van PowNed zijn première beleefde
Nathalie Huigsloot (rechts) - © PowNed

Aanvankelijk zou het Funda TV heten, maar dat vond de omroep iets teveel reclame. Dus werd het House for Sale. Maker en bedenker Nathalie Huigsloot – die we vooral kennen van haar interviews voor de Volkskrant en HP/De Tijd - gluurt in dit programma binnen bij de meest bijzondere woningen in Nederland en spreekt met de bewoners. Laatste wijziging: 7 november 2022, 09:11

Collega-interviewer Antoinnette Scheulderman noemde Nathalie Huigsloot (53) bij Jinek de vrouwelijke Frans Bromet, omdat ze in House for Sale ‘de juiste vragen op het juiste moment’ weet te stellen en dat ook nog op een onderkoelde manier. De eerste aflevering van deze achtdelige serie trok 435.000 kijkers, een bijzonder hoog getal voor NPO 3.

Hoe kwam je op het idee?
‘Ik kijk zelf al lang op gezette tijden op Funda omdat ik het erg leuk vind om bij mensen binnen te kijken. En bij sommige huizen denk ik: wat is het verhaal hierachter? Hoezo staat er een paspop bij die persoon in de douche? Je komt namelijk de gekste dingen tegen.
Ik denk dat ik ook geïnspireerd was door Quote, waar mijn vriend Paul van Riessen hoofdredacteur is. Daarin staat de rubriek Qasteel, waar je echt bij de allerduurste huizen binnenkijkt. Dat vind ik zelf ook erg leuk en ik weet dat het een heel populaire rubriek is die veel wordt aangeklikt.
Het gaf me het idee dat ik niet de enige ben die daar nieuwsgierig naar is. En daarin werd ik gesterkt door de Facebook-groep Fundamentalisten, waarin mensen hun vondsten van Funda posten, daar zitten echt hardcore Funda-fans tussen. Dat is altijd super geinig en kietelt je nieuwsgierigheid. De redactie van House for Sale volgt deze groep natuurlijk op de voet. Na de eerste uitzending hebben we een bericht gepost bedankt om te bedanken voor de inspiratie.’

Ik zie er op tv toch altijd heel snel uit als iemand die een bezemsteel in zijn kont heeft

Is het moeilijk om kandidaten te vinden?
‘Nee. Mensen vinden het leuk. Hun woning wordt prachtig in beeld gebracht met twee camera’s, drones en een rookmachine. Ze krijgen een mooi document van hun huis en – een deel - van hun leven. Sommige mensen doen mee uit eigenbelang, omdat ze wat meer winst willen op hun woning, of haar niet verkocht krijgen.’

Je stelt de deelnemers intieme vragen
‘Ja, dat was ook het idee. Ik ben niet anders gewend. Voor mijn interviews in Volkskrant magazine duik ik ook vaak diep in privézaken. Gek genoeg werkt het heel goed als je met iemand door zijn huis loopt. Voor je het weet ligt zijn hele levensverhaal – hop - opeens op tafel.’

Je bent zelf niet in beeld, we horen alleen je stem. Waarom?
‘Aanvankelijk had ik niet bedacht dat ik het zelf zou gaan doen. Tot Pim opperde: waarom doe jij de interviews eigenlijk niet? Zo is dat gekomen. Ik heb af en toe dingetjes voor tv gedaan, zoals Dance aroud the world (Yorin) en Stille wateren (KRO), maar ik vind het zelf geen succes. Dus ik denk dat het een goede zaak is dat ik buiten beeld blijf. Ik zie er toch altijd heel snel uit als iemand die een bezemsteel in zijn kont heeft; ik zit er nogal stijfjes bij. Maar ik denk dat ook al hadden we er een beroemde presentator op gezet, dat niet per se een toegevoegde waarde zou hebben. Het gaat echt om de mensen en hun huis.’

Is het goed te combineren: schrijven en tv maken?
‘Interviews maken voor tijdschriften is heel solistisch werk en daarom vind ik het ook heel erg fijn om af en toe met een team op pad te zijn. Daar word ik iedere keer blij van. Een busje vol met licht en apparatuur, en hoppa daar gaan we. We maken iedere reportage in één dag, en je weet nooit wat er gaat gebeuren. De meeste reportages zijn overigens klaar, ik heb nog vijf draaidagen te gaan. In totaal zijn het er 24.

En ik vind het ook wel een luxe dat ik zelf niet hoef te monteren. Voor interviews in Volkskrant magazine spreek ik soms wel drie uur met mensen. Dus op het moment dat ik wegloop begint de ellende pas. Dat je denkt: oh, het verhaal ging weer helemaal nergens heen, hoe ga ik van deze brij van 30.000 woorden nog wat maken? Langzaam kom je dan wel weer boven drijven, maar het is zo’n bevalling elke keer weer. En nu kan ik zeggen: “Succes met de montage!” En dan ga ik naar huis.’

House for Sale is vanaf dinsdag 1 november om 20.25 uur te zien op NPO 3.

 

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.