— donderdag 2 juni 2022, 15:56 | 1 reactie, praat mee

NVJ en DPG Media bereiken akkoord over Werkcode voor freelancers; tarieven omhoog en indexatie vastgelegd

© Richard Brocken/Hollandse Hoogte

Freelancers die voor DPG Media werken ontvangen vanaf 1 juli een vergoeding die minstens 167 procent van het cao-loon bedraagt, met een minimum van 30 euro per uur. De opdrachttarieven voor fotojournalisten in de regio worden met bijna 20 procent verhoogd. Daarnaast worden alle tarieven bij de uitgeverij ook geïndexeerd, conform de loonsverhogingen in de cao. Laatste wijziging: 3 juni 2022, 11:52

Dat is het resultaat van recente onderhandelingen tussen DPG Media en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). De afspraken zijn vastgelegd in een nieuwe Werkcode. Die moet een gelijk speelveld creëren voor freelance (foto)journalisten bij DPG Media. De NVJ wil al langer dat freelancers minimaal hetzelfde verdienen als hun collega’s in loondienst.

“Met de Werkcode is er eindelijk sprake van een gelijk speelveld”, zegt NVJ-secretaris Milen van Boldrik. Een betere betaling van freelancers zal volgens haar bovendien de kwaliteit van de journalistiek ten goede komen. De toezeggingen in de Werkcode gelden ook voor freelancers die per teken, woord of opdracht betaald krijgen. Zij dienen eerst zelf een inschatting te maken van de hoeveelheid tijd die een opdracht ze kost en moeten die vergelijken met de door DPG Media voorgestelde vergoeding. Zo kunnen ze zien of tijd en vergoeding met elkaar in de pas lopen.

‘Een stap naar eerlijkere tarieven’
Het minimumtarief van 30 euro moet volgens Van Boldrik wel als minimumtarief gezien worden. “Dit is een tarief voor starters. In de Werkcode staat dat het tarief moet corresponderen met de zwaarte van de functie, zoals die in de cao is beschreven. Met meer ervaring en expertise kom je uiteraard op een hoger tarief uit.” In de Werkcode staan ook handvatten die freelancers met meer ervaring helpen bepalen wat hun tarief zou moeten zijn.

Van Boldrik benadrukt dat freelancers zelf over hogere tarieven kunnen blijven onderhandelen. “De belangrijkste reden van een ondergrens, is dat de bodem nu geblokkeerd is. De weg naar boven staat open voor elke freelancer die vindt dat hij meer moet verdienen. We hebben nu echt een stap gezet naar eerlijke tarieven en we denken dat dit een gunstige uitwerking heeft op de relatie tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer.”

Bart Verkade, zakelijk directeur DPG Media: “Freelance journalisten waren en zijn belangrijk voor alle dagbladen, sites en tijdschriften van DPG Media. Wij willen billijke tarieven betalen en zorgen dat onze freelancers ruimte hebben om geld opzij te leggen voor vakantie, pensioen en verzekeringen. Dat is altijd ons uitgangspunt geweest en we kunnen deze grote stap nu zetten omdat DPG Media een kerngezonde onderneming is. DPG Media zet hiermee een nieuwe standaard in de uitgeverijsector: een billijke toeslag voor alle freelancers en structurele indexering van al hun tarieven.”

Rechtszaken geschikt
Tegelijkertijd met de bekendmaking van de Werkcode, werd bekend gemaakt dat freelancers die bij de rechter procedeerden tegen DPG Media, tot een schikking zijn gekomen met de uitgeverij. Die schikking werd mogelijk gemaakt doordat DPG Media concrete stappen heeft gezet naar een eerlijke beloning voor alle freelance (foto)journalisten die voor het concern werken. Daarnaast zijn ook niet nader genoemde afspraken gemaakt voor hun specifieke zaken. De gevoerde rechtszaken worden daarom stopgezet, mits de leden van de NVJ instemmen met de Werkcode.

De NVJ zal leden die werken voor DPG Media binnenkort vragen te stemmen over de Werkcode. Als een meerderheid akkoord is, gaat de Werkcode op 1 juli in. De beroepsvereniging heeft met DPG Media afgesproken de Werkcode over één jaar te evalueren. Als dan blijkt dat de uitgeverij de Werkcode niet nakomt of als ervaring en expertise niet meegewogen worden bij het verstrekken van opdrachten, gaan de partijen opnieuw met elkaar om tafel.

De belangrijkste punten uit de nieuwe Werkcode

  • Alle tarieven zullen voortaan worden geïndexeerd; deze indexatie loopt gelijk met de cao-loonsverhogingen.
  • Freelancers werkzaam bij DPG Media krijgen voortaan 167 procent van het cao-loon met een minimum van 30 euro per uur. Dit tarief is gelijk aan 150 procent van de bij de opdracht passende salarisschaal uit de cao voor het Uitgeverijbedrijf, plus 8 procent vakantietoeslag en 20 vakantiedagen wat de laatste 9 procent toevoegt. De 50 procent is de verhoging ter compensatie van alle extra kosten die een freelancer maakt, zoals arbeidsongeschiktheidsverzekering, materiaalkosten en pensioen.
  • Voor fotojournalisten in de regio geldt per opdracht een minimumduur van twee uur en een minimumtarief van 65 euro per opdracht. (Dat was 55 euro per opdracht.)

  • Bekijk meer van

    NVJ NVJ freelancers DPG Media

    Praat mee

    1 reactie

    photopress, 4 juni 2022, 11:02

    Jammer voor Bartje ver Kade.
    Die denkt alleen maar aan zich zelf althans zolang ik hem ken en dat is toch al heel lang.
    Bart heeft lak aan freelancers en speelde ze toen hij nog en leerling journalist was tegen elkaar uit.
    Dus dat deze man zal veranderen denk ik niet.
    Het wordt echt tijd voor verandering bij de dpg want als Verkade die meent waarom realiseert hij zich dit nu pas terwijl hij dit ook al wist toen hij nog bij de regio Zuid rond liep als leerling journalist.
    Ik denk dat Bart zijn gezicht wil redden en of dat zijn eigen baan op het spel staat

    Colofon

    Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

    Uitgever

    Dolf Rogmans

    Postadres

    Villamedia Uitgeverij BV
    Postbus 75997
    1070 AZ Amsterdam

    Bezoekadres

    Johannes Vermeerstraat 22
    1071 DR Amsterdam

    Factuurgegevens

    Villamedia Uitgeverij BV
    Johannes Vermeerstraat 22
    1071 DR Amsterdam

    Contact

    redactie@villamedia.nl

    Redactie (tips?)

    Chris Helt, hoofdredacteur

    Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

    Linda Nab, redacteur

    Lars Pasveer, redacteur

    Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

    Sales

    Sofia van Wijk

    Jenny Fritschy

    Webontwikkeling

    Marc Willemsen

    Vacatures & advertenties

    redactie@villamedia.nl

    Bereik

    Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

    Rechten

    Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.