NU.nl voorzichtig aan het experimenteren met TikTok

NU.nl gaat de komende maanden uitzoeken hoe nieuwsmakers het sociale medium TikTok kunnen inzetten. Het experiment is al begonnen: op het account @checkNU zijn vorige week de eerste posts geplaatst. Ondanks het nog lage aantal volgers werd de tweede video op @checkNU zo’n 10.000 keer bekeken, drie keer zoveel als op het op jongeren gerichte Instagram-kanaal van het nieuwsmerk.
Dat meldt Emerce. NU.nl vindt TikTok een interessant platform, vanwege de relatief jonge doelgroep, aldus hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. Het sociale netwerk is vooral populair onder jongeren: tweederde van de gebruikers is onder de dan dertig jaar. Op dat uit China afkomstige platform plaatsen zij video’s van 15 tot 60 seconden lang.
“NU.nl wil het gesprek van de dag faciliteren. Hoe we dat met TikTok moeten doen, weten we nog niet”, aldus Hoekman. “We weten een heleboel niet, maar dan kun je speculeren of het uitproberen en leren.” In de Verenigde Staten experimenteren onder andere NBC News en The Washington Post al met het platform.
Het experiment met TikTok past in de lijn die NU.nl eerder dit jaar inzette met de lancering van het jongerenmerk NUjunior en het Instagram-account @checknu. “Wij zijn de grootste nieuwssite van Nederland en willen er echt voor iedereen zijn”, aldus Hoekman destijds. “Ons bereik bij kinderen en jongeren kan beter dus willen we daar wat extra’s doen.”
Praat mee