Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 6 november 2019, 13:37 | 0 reacties, praat mee

TikTok en de journalistiek

© Beeld: Paul Ryding

TikTok is in korte tijd een van de grootste sociale media ter wereld geworden. En daar heb je ook als journalist wat aan.

Snapchat is nog niet goed en wel ingeburgerd in de journalistiek of er staat alweer een nieuw sociaal netwerk te wachten om ons leven over te nemen: TikTok. De in China gebouwde app heeft sinds zijn lancering in 2016 een half miljard maandelijks actieve gebruikers vergaard. Het platform is vooral populair onder jongeren: tweederde van alle TikTok-gebruikers is jonger dan dertig jaar.

TikTok laat je gratis korte video’s maken – doorgaans 15 tot 60 seconden lang –, waarin muziek een belangrijke rol speelt. Het platform is groot in memes: grappige video’s of afbeeldingen die een ware hype worden. Gebruikers van het platform kopiëren elkaars grappige filmpjes in een poging ze nóg lolliger te maken. Een kat door het schermen laten dansen op Mr. Sandman van The Chordettes? Goed voor miljoenen kijkers.

In het kader van gaan waar je publiek zit, beginnen nieuwsmedia te experimenteren met het sociale netwerk du jour. NBC News bijvoorbeeld. De Amerikaanse nieuwszender uploadt er vier keer per week korte clips van zijn Snapchat- en Instagram-programma Stay Tuned. De clips zijn wat minder serieus dan op Snapchat, maar gaan wel in op belangrijke nieuwsonderwerpen. “Op Snapchat kunnen we een volledige aflevering wijden aan een presidentieel debat”, aldus uitvoerend producent Angie Grande tegen NiemanLab. “Op TikTok brengen we dan bijvoorbeeld een item over hoe je de namen van de kandidaten nou precies uitspreekt.”

NBC’s Stay Tuned zoekt op TikTok naar trending topics en kijkt of er content is die daarbij past. The Washington Post, met 185.000 fans een van de grootste nieuwsmedia op TikTok, kiest een andere tactiek. Bij de krant draait alles om merkbekendheid onder TikTok-gebruikers. En dus dompelt The Washington Post zich onder in de lolligheid van het platform.

Een TikTok-video van een puppy die de krant komt brengen moet vooral laten zien: wij zijn een krant, maar we zijn ook leuk! Nieuws brengen op TikTok en geld verdienen met het platform is iets voor de latere zorg vindt The Washington Post, dat op het platform wel veel reageert op commentaar.

Met ruim 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers biedt TikTok ook voor Nederlandse media potentie. Wéér een nieuw kanaal waar je je op moet storten? Wel als je bij wilt blijven en die nog altijd lastig bereikbare jongeren aan je merk wil binden. En zonder die jeugd gaan we het naar verwachting nog knap lastig krijgen.

Tips van Nick

    Denk goed na over welke identiteit je op TikTok wil uitstralen. Jezelf alleen als serieus nieuwsmedium presenteren werkt niet.
    Kijk of je met een TikTok-video kunt inhaken op actueel nieuws.
    Probeer niet te veel te vertellen in je filmpje. Houdt het bij één onderwerp.
    Maak video’s op TikTok niet te gladjes. Dat scheelt je ook een hoop tijd.
    Krijgt je video reacties? Reageer daar dan op. Dat is goed voor je merkbekendheid.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.