NU.nl lanceert platformen voor kinderen en jongeren

Nieuwssite NU.nl heeft vandaag twee nieuwe platformen gelanceerd: NuJunior voor kinderen tot 12 jaar en CheckNu voor jongeren tussen de 12 en de 18 jaar. Het eerste platform heeft een website, YouTube-kanaal en Instagram-account, het tweede is alleen te vinden op Instagram.
Op beide platformen staat het nieuws centraal. De inhoud en de vorm worden aangepast aan de leeftijd van de bezoekers. NuJunior is kleurrijker dan de volwassen variant, CheckNu heeft bewerkte foto’s, korte teksten en gaat ook videoverhalen brengen (stories).
Voor de nieuwe merken werken vier redacteuren. Voor CheckNu worden binnenkort jongeren geworven die onder begeleiding en tegen betaling zelf de stories gaan maken.
NU-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman: ‘Wij bestaan dit jaar twintig jaar. Wij zijn de grootste nieuwssite van Nederland en willen er echt voor iedereen zijn. Ons bereik bij kinderen en jongeren kan beter dus willen we daar wat extra’s doen.’
Er staan geen advertenties op de platformen, wel komt er branded content op. Hoekman: ‘En het is een manier om kinderen en jongeren al kennis met ons te laten maken.’
Hij verwacht niet direct het bereik van concurrent NOS (groot met het JeugdJournaal en NOS Stories) te evenaren. ‘Maar we hebben al 175.000 volgers op Instagram met NU.nl dus ik verwacht toch wel dat we een deuk in een pakje boter kunnen slaan.’
Praat mee