word studentlid

— maandag 22 augustus 2016, 15:27 | 2 reacties, praat mee

NPO gaat vol inzetten op on-demand

NPO gaat vol inzetten op on-demand
Eva Jinek tijdens de presentatie van de plannen van het NPO tv-seizoen 2016-2017 | Koen van Weel / ANP Kippa

Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) geeft de Nederlandse Publieke Omroep toestemming voor het (verder) exploiteren van aanbodkanaal NPO Plus, dat inhoud van de publieke omroep tegen een maandelijkse vergoeding in hoge definitie kwaliteit beschikbaar stelt. De NPO neemt verder het platform Uitzending Gemist danig op de schop. Laatste wijziging: 23 augustus 2016, 11:37

Het NPO Plus-project loopt al een tijdje. De NPO is daarnaast sinds 2014 betrokken bij NLZiet, samen met commerciële zender RTL en SBS.

Die samenwerking moet wat Dekker betreft blijven bestaan, als onderdeel van de in de Mediawet vastgelegde innoverende rol. Voor NPO Plus moet straks tussen 2 en 3,50 euro worden betaald, waarbij de NPO hoopt op drie- of vierhonderdduizend abonnees.

Een vergoeding vragen is volgens Dekker redelijk: naast de kosten voor het exploiteren van de dienst zou een gratis dienst een groter nadelig effect op de markt hebben. Bovendien is het verwerven van de rechten op programma’s voor langere - of onbeperkte - tijd kostbaar.

Een gratis dienst zou tientallen miljoenen per jaar gaan kosten, die dan uit het reguliere budget moet worden opgebracht en daarmee ten koste van de programmering zouden gaan. Na twee jaar wordt het tarief van NPO Plus geëvalueerd, inclusief de eventuele impact van de dienst op de markt.

“De publieke omroep opereert in een markt waar ook commerciële partijen actief zijn. De publieke omroep dingt mee naar de gunst van het publiek en dat brengt hoe dan ook markteffecten met zich mee. Dat doet de publieke omroep echter niet om te concurreren met commerciële marktpartijen, maar ter vervulling van een zelfstandige publieke taak”, schrijft Dekker aan de Tweede Kamer. Hij noemt de waarde van de nieuwe dienst

NPO-directeur Televisie Frans Klein heeft tijdens de opening van het nieuwe televisieseizoen aangekondigd dat op bij de NPO straks ook programma’s vóór uitzending op televisie al via internet te bekijken zullen zijn. “We maken de stap van Uitzending Gemist naar Uitzending Gestart”, aldus Klein.

Het vernieuwde videoplatform Uitzending Gemist, inclusief de mobiele apps, moeten in het voorjaar van 2017 gereed zijn. Wat Klein ‘tijdloze content’ noemt (drama, documentaires en kinderprogramma’s, red.) zijn dan op elk moment te bekijken. Wie een account aanmaakt krijgt van de NPO dan ook suggesties over andere programma’s die mogelijk interessant zijn.

Zulke initatieven en de uitbouw van NPO Plus spelen in op de groeiende trend van niet-lineair kijken, waarbij mensen zelf bepalen wanneer een programma wordt bekeken. Vaste uitzendmomenten raken steeds meer op de achtergrond. Meer bij de Nederlandse Publieke Omroep / Rijksoverheid

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Nico van den Berg, 22 augustus 2016, 19:19

NPO Plus zal niet in HD (hoge definitie) worden aangeboden, zo bevestigt de NPO. Net als UG blijft het de komende jaren beperkt tot SD-kwaliteit. Daarnaast voorziet de huidige Mediawet nog niet in het online bekijken van een programma voor tv-uitzending.

Lars Pasveer, 23 augustus 2016, 11:39

De Dekker-brief spreekt rond NPO Plus van materiaal in ‘hoge kwaliteit’. Dat is (al dan niet bewust) een vage term en inderdaad niet hetzelfde als hoge definitie. Heb het woord vervangen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.