— maandag 12 juli 2021, 13:13 | 0 reacties, praat mee

NOS-directeur Gerard Timmer: vertrouwd merk náást de NPO, niet eronder

NOS-directeur Gerard Timmer | Rogier Veldman / NOS

De NOS is een merk naast en niet ónder de NPO. Dat stelt algemeen-directeur Gerard Timmer van de NOS in een interview met vakblad Adformatie. Hij noemt de roep van sommige commerciële marktpartijen om journalistiek bij de publieke omroep te beperken een verzwakking van de Nederlandse journalistiek én het Nederlandse medialandschap.

Hij wijst op de vele Nederlandse media die de laatste jaren in handen van buitenlandse eigenaren zijn gekomen. Timmer: “We moeten vanuit de Nederlandse oorsprong en cultuur journalistieke organisaties zien te behouden. De partijen die daar moeite mee hebben, zou ik willen oproepen om gebruik te maken van elkaars kracht. Het is tijd om het ongemak en de politieke statements los te laten. Wij hebben zelf het initiatief genomen met de audiovisuele basis nieuwsvoorziening die zich richt op audio en video. Private partijen, zoals uitgevers, zouden daarvan dan gebruik kunnen maken.”

Het verwijt dat de NOS onder meer dagbladen op tekst beconcurreert ontkent volgens Timmer hoe media zich hier hebben ontwikkeld. “Als je zegt dat wij niets hebben te zoeken in tekstproductie, dan sta je met je rug naar de samenleving. Je hebt de taak hebt om de Nederlandse samenleving breed te informeren en je moet daar zijn waar je publiek is. Wij zullen ook nooit zeggen dat kranten niet met video of audio mogen concurreren.”

Hoewel de NOS regelmatig doelwit is van kritiek rond vooringenomen berichtgeving en dreigementen zelfs tot het verwijderen van logo’s van bedrijfsauto’s leidden, geniet de NOS bij onder Nederlanders hoog vertrouwen.

Volgens Timmer is het belangrijk te benadrukken dat de NOS geen directe verbondenheid met de NPO-organisatie heeft. “Maar ik vind dat de NOS meer een merk naast dan onder de NPO is. Het is noodzakelijk dat we dat meer gaan onderkennen. In betrouwbaarheid hebben we eerder iets te verliezen dan te winnen. Iedere discussie die gaat over de NPO of producties die andere omroepen maken waarbij de goede bedoelingen in twijfel worden getrokken, mogen in niets afstralen op wat de NOS doet. Dat hebben we echt te verdedigen.” Meer bij Adformatie

Bekijk meer van

NPO NOS Gerard Timmer

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.