— woensdag 28 april 2010, 09:00 | 1 reactie, praat mee

Nijenhuis vervroegd voorgedragen bij NRC

De Ondernemingsraad van NRC Media is gevraagd vervroegd advies uit te brengen over de benoeming van Hans Nijenhuis als directeur-uitgever van NRC-media. Volgens een persbericht van de Bezige Bij van 26 april – waar Nijenhuis sinds een jaar operationeel directeur is - is hij met ingang van 1 mei voorgedragen. 'Dit betekent dat hij De Bezige Bij al aan het eind van deze week zal verlaten.' De boekenuitgever meldde zijn opvolging al te hebben geregeld. De redactie zegt in een verklaring het ‘persoonlijk besluit’ van Birgit Donker te vertrekken als directeur-hoofdredacteur te ‘respecteren'. De raad van commissarissen luidde tegenover de redactie de noodklok vanwege tegenvallende winstcijfers. Die zouden het eerste kwartaal globaal een miljoen achterlopen op een begrote jaarwinst van 11 miljoen euro.

Redactie en commissarissen hielden dinsdag 27 april een informatiebijeenkomst. Hierna werd een redactievergadering gehouden en een verklaring opgesteld. Daags ervoor eiste de redactieraad namelijk opheldering over het vertrek - per 1 juli - van zijn hoofdredacteur-directeur, Birgit Donker, drie maanden na de overname van NRC Media door Lux Media (Egeria). Zij en directeur uitgever Gert Jan Oelderik konden geen overeenstemming bereiken over de manier waarop in de toekomst de journalistieke autonomie van de redactie wordt gegarandeerd. Ook Oelderik moest vertrekken, nadat de twee een dwingend ultimatum was opgelegd door de raad van commissarissen hun geschil bij te leggen.
Donker zei in een reactie dat de krant haar ‘te dierbaar’ was om de zaak op een conflict te laten aankomen. ‘Ik had kunnen zwaaien met het redactiestatuut, maar daar was de krant niet mee gediend. Ik wilde geen conflict.’

Ondernemings- noch redactieraad van NRC Media zijn bereikbaar voor commentaar. Volgens aanwezigen op de bijeenkomst, die liever anoniem willen blijven, was een deel van de redactie van mening dat Donker wél met het statuut had moeten zwaaien. Er gingen stemmen op de situatie terug te draaien. Maar er was ook begrip voor een persoonlijk besluit: de werkrelatie in de directie was verbruikt, de hoofdredacteur was op.

Criticasters vinden dat de private equity onderneming Egeria overdrijft om op basis van licht tegenvallende cijfers van het eerste kwartaal al in paniek te raken, zoals tijdens de informatiebijeenkomst bleek: vier miljoen euro minder winst op een begrootte winst van 11 miljoen euro is in een krimpende markt niet meteen rampzalig.

Sommige leden van de redactie vermoedden een gecreëerd conflict, teneinde de twee directeuren te kunnen vervangen. Ook vergelijkingen van Egeria met hedgefund Apax, de vorige eigenaar van PCM, worden veel gehoord. Lezers vragen zich in reacties op de opiniesite van NRC.nl af of NRC Media niet beter af was geweest bij de Telegraaf Media Groep (TMG).

De voordracht van Hans Nijenhuis op 1 mei vindt versneld plaats. De redactie heeft formeel hier geen zeggenschap over. De ondernemingsraad wel. Deze is gevraagd vervroegd advies uit te brengen. Nijenhuis wordt op de redactie gezien als een ‘niet omstreden iemand’ en ‘competent journalist’. 

Wie de nieuwe hoofdredacteur wordt is niet bekend. Donker blijft aan tot 1 juli. Wanneer dan nog niemand is gevonden zal adjunct Sjoerd de Jong haar waarnemen.

 

Bekijk meer van

Praat mee

1 reactie

Paul Disco, 27 april 2010, 23:35

Poging tot duiding van een deel van de ontwikkelingen bij NRC. Neem het niet bij voorbaat aan als waar, dat doe ik ook niet, want gelijk heb je mogelijk pas achteraf. En dan nog kan het heel goed toeval zijn.

1.
De uitgever van NRC kan (en moet) feitelijk niet veel anders dan het beleid van de aandeelhouders uitvoeren. Dat betekent dat direct -of indirect- de opdracht tot verandering van de organisatie van de aandeelhouders komt.

2.
De verandering gaat over de reikwijdte van het redactiestatuut. Nu is de hoofdredactie verantwoordelijk voor de websites, NRC De Week, NRC Focus, nrc.next en NRC Handelsblad. Door de voorgenomen verandering kan de hoofdredactie niet meer waarborgen dat zij garant staat voor de kwaliteit van alles wat onder de NRC-vlag verschijnt. (bron: http://www.nrc.nl/opinie/article2533357.ece).

3.
Er is geen acute drang om het statuut te veranderen, want NRC Media is succesvol, aldus Derk Sauer. Zelfs ondanks de financiële dip in 2009 in de advertentiemarkt.
Sauer stelt ook: Hallo, ik ben de baas zeggen, dat is het domste wat je kunt doen. Gezag moet je verdienen. (bron: P&W, 19 jan 2010).

4.
In dat licht kun je speculeren dat de aandeelhouder op zoek is gegaan naar een uitgever met gezag, naar verluidt is de speurtocht al enige tijd geleden ingezet. Gezag dat nodig is om de veranderingen in het redactiestatuut te bewerkstelligen. De nieuwe directeur/uitgever was in 2006 in de race voor de functie van hoofdredacteur. Hij heeft gezag. Het is speculeren, maar het ligt voor de hand dat de voorgestelde verandering van het redactiestatuut niet van de baan is. Het was immers voor de aandeelhouders een conflict in de directie waard. De aandeelhouder had makkelijk de directeur/uitgever kunnen terugfluiten.

5.
Bij de benoeming van de nieuwe hoofdredacteur is de verse directeur/uitgever nauw betrokken. Het ligt voor de hand dat de veranderingen in het redactiestatuut een grote rol spelen bij het benoemen van de nieuwe NRC hoofdredacteur.

6.
Voor de NRC redactie zijn de veranderingen per saldo niet zo belangrijk, anders had zij wel ingegrepen bij het ontslag van de huidige hoofdredacteur. De meningen zijn verdeeld, lees ik hierboven. Onverstandig, maar het is niet anders.

7.
Het is nog meer speculeren: maar als ik de nieuwe directeur/uitgever zou zijn, wist ik allang wie de nieuwe hoofdredacteur was. En diegene weet het ook. En beiden weten -net als de aandeelhouder- wat er aan het redactiestatuut moet veranderen. En waarom.

Als tot aan de eigenaren het merk NRC gekoppeld wordt aan de belofte van duiding, dan zou ik die mooie propositie wat concreter ingevuld verwachten.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.